Zo definieer je de juiste doelen voor social media

Het stellen van social media doelen is belangrijk. Als bedrijf kun je social media op veel verschillende manieren inzetten. Iedere weg leidt naar een andere uitkomst. Het is daarom belangrijk om de juiste doelen te stellen voor social media, maar hoe doe je dat? Wij helpen je hier natuurlijk graag bij.

Start met enkele kernvragen

Je doelen voor social media definiëren kost wel even wat tijd en inzet. Het is goed om eerst wat meer inzicht te krijgen in wat je precies wilt, voordat je ermee aan de slag kunt. Start daarom met het beantwoorden van enkele kernvragen. Vraag jezelf af wat je wilt bereiken op social media. Wat wil je winnen? Probeer te bepalen waar contentmarketing jouw bedrijf de komende maanden naartoe gaat brengen. Op deze manier kun je een hoofddoel vaststellen dat je vervolgens uiteen kunt gaan leggen. Alleen als je weet wat je wilt bereiken kun je specifieke, haalbare doelen voor social media stellen.

Je hoofddoel uiteen leggen

Als je de eerste kernvragen hebt kunnen beantwoorden, dan ben je in staat om een hoofddoel voor social media vast te stellen. Hier kun je vervolgens weer andere vragen aan verbinden om te gaan beantwoorden. Stel dat je hebt vastgesteld dat je hoofddoel het vergroten van de merkbekendheid is. Dan kun je nieuwe vragen opstellen aan de hand van dit hoofddoel. Denk hierbij aan de volgende vragen:

  • Waar wil ik om bekend staan?
  • Hoe ziet succes er voor mij uit?
  • Wat wil ik bereiken met de nieuwe merkbekendheid?
  • Welke impact heeft dit op mijn bedrijf?
  • Welke impact heeft dit op de doelgroep?

Ga op zoek naar jouw ‘moetjes’

Om het één te krijgen móet je eerst het ander doen. Een kwestie van oorzaak en gevolg, om het makkelijk te maken. Je hebt nu goed omschrijven wat je doel is, maar dan is het nog wel zaak om te gaan bepalen wat jij moet doen om je doel te bereiken. Kortom, je gaat jouw ‘moetjes’ vaststellen. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Ik moet elke maand 100 nieuwe leads aantrekken
  • Iedere maand moet ik 5 nieuwe stukken oplossingsgerichte content publiceren
  • Ik moet elke maand 10 leads in nieuwe klanten veranderen

Deze zogenaamde moetjes definiëren niet alleen wat er absoluut moet gebeuren, maar geven ook aan wat je moet bereiken om tot succes te komen. Uiteindelijk kun je op basis van al deze nieuwe informatie een effectief social media plan op gaan stellen.

Heb jij een goede social media strategie nodig?

Het is belangrijk om social media te benaderen vanuit een sterk, effectief social media plan. Je moet dus eigenlijk een social media strategie hebben die voor je werkt en die je ook makkelijk kunt blijven volgen op de lange termijn. Lukt het je zelf niet om zo’n social media strategie op te stellen of vind je het in de basis lastig om je social media doelen helder te maken? Wij helpen je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op.