9 content marketing tips om direct toe te passen

content marketing tips

Content marketing is op dit moment één van de belangrijkste vormen van marketing die bedrijven aan moeten spreken. Bij het ene bedrijf is het een marketingvorm die dagelijks aangesproken wordt, terwijl het andere bedrijf hier nog wat moeite mee heeft. Het valt ook niet mee om een goede content marketing strategie te ontwikkelen die echt wérkt voor jouw bedrijf.

Deze content marketing tips helpen je verder

De wereld van content marketing verandert voortdurend. Zo hebben we de laatste jaren gezien dat geschreven content steeds langer moet worden om nog indruk te maken. Blogs gingen van gemiddeld 300 woorden naar een gemiddelde van 750 woorden, om een voorbeeld te noemen. Het is dus goed om te proberen om je geschreven content langer te maken, uiteraard zonder dat het zijn waarde verliest. Hieronder geven wij je nog 9 interessante tips die je direct toe kunt passen.

1. Bruggetjescontent

Maak gebruik van bruggetjescontent. Wat is dit precies? Eigenlijk is dit content die niet in het geheel gaat over jouw bedrijf, jouw merk of jouw dienst / product. Het is content over een ander – wel gerelateerd – onderwerp waarin je middels een link een bruggetje kan leggen naar jouw bedrijf, merk of product.

2. Publiceer méér

Veel bedrijven zijn inmiddels goed aan het bloggen geslagen. Dat is een positieve ontwikkeling, maar hierbij zien we wel dat bedrijven vaak blijven ‘steken’ op blogs in een standaard vormgeving en lengte. Probeer eens wat méér te publiceren. Hiermee bedoelen we: méér woorden in een publicatie. Denk eens aan een whitepaper of een e-book.

3. Responsive

Het ligt wel een beetje voor de hand, maar geloof het of niet, er zijn nog steeds bedrijven die de publicaties niet responsive maken. Dit betekent dat bezoekers de content niet kunnen bekijken wanneer zij gebruik maken van een tablet of een smartphone. Houd er rekening mee dat het aantal online bezoekers via de smartphone of tablet toeneemt, terwijl het aantal online bezoekers via een laptop of desktop af blijft nemen.

4. Doelen stellen

Veel bedrijven hebben zichzelf doelen gesteld op het gebied van content marketing, maar kijken niet verder. Het doel is om een blog bij te houden en dit lukt. Dus, het doel is bereikt en daarmee is het klaar. Helaas is dit niet zo makkelijk. Natuurlijk kom je een heel eind met een actief blog, maar in de wereld van content marketing moet je doelen blijven stellen om steeds meer impact te ervaren en om je online succes te behouden.

5. Social media actualiseren

We zien het vaak gebeuren. Bedrijven maken eenmalig een bedrijfspagina aan en starten met het posten van content, maar er wordt nooit meer gekeken naar de basis van de bedrijfspagina. Het is belangrijk om deze goed up to date te houden. Het is een goed idee om met regelmaat je social media te optimaliseren.

6. Visuele content

Content marketing draait anno 2018 allang niet meer alleen om tekstpublicaties, zoals blogs en whitepapers. In deze tijd is visuele content ook een heel belangrijk onderdeel van een goede content marketing strategie. Zorg voor bijvoorbeeld foto’s, video’s en infographics.

7. Persoonlijk

Zorg ervoor dat ieder stukje content een flinke lading persoonlijkheid overbrengt. Je online bezoekers willen weten met wie zij te maken hebben. Dit betekent dat het belangrijk is om een sterke bedrijfsidentiteit te hebben. Geef je bedrijf een gezicht en een karakter, zodat je vanuit deze identiteit kunt publiceren. Persoonlijkheid is een echte must.

8. Call to action

Het is niet nodig om in ieder stukje content te promoten. Sterker nog, dit wordt zelfs afgeraden. Het is goed om in ongeveer 20% van je content aandacht te besteden aan promotie. Wel is het heel belangrijk om ieder stukje content te voorzien van een goede call to action, of het nu gaat om een blog, een vlog of bijvoorbeeld een social media post.

9. Content marketing strategie

Je content marketing strategie heeft voortdurend aandacht nodig. Luister goed naar je doelgroep en pas je strategie zo veel mogelijk aan op wat zij je direct of indirect vertellen. Als jij je doelgroep nu én in de toekomst optimaal aan wilt spreken, dan is het nodig om je content marketing strategie altijd up to date te houden.

Content marketing training

In deze tijd, waarin de online wereld voortdurend verandert, is het niet altijd makkelijk om goed bij te blijven op het vlak van content marketing. Kun jij wel wat ondersteuning gebruiken of heb je behoefte aan extra tips? Dan is onze content marketing training een echte aanrader voor jou.