Retargeting campagnes: waar moet je rekening mee houden?

Retargeting campagnes zijn in de meeste gevallen zeer effectief en winstgevend. Vaak de start in de Facebook-advertentiewereld. En als het niet werkt, zet je de bovenste trechter uit en laat je de retargeting campagnes lopen. Hier zijn de mensen ‘hot’ en is de verkoop bijna gegarandeerd. Maar juist omdat het eigenlijk altijd werkt, betekent het dat steeds meer adverteerders de functie op Facebook gebruiken. Dit betekent natuurlijk ook een ongelooflijk hoog en divers volume aan retargeting campagnes.

Hoe voer je jouw retargeting campagne effectief uit?

Wanneer retargeting correct wordt uitgevoerd, kan het helpen een diepere band met klanten op te bouwen. Daarnaast kan het ervoor zorgen dat jouw merk te associëren is met positieve vertoningen en, belangrijker nog, het zal winstgevend zijn. De eerste stap bij retargeting is het vinden van mensen die interactie hebben gehad met jouw bedrijf. Wij geven je graag inzicht in hoe je een retargeting campagne effectief en succesvol uitvoert.

Een correcte segmentatie

Wil je in de toekomst succesvol zijn met retargeting, dan moet je doelgroepen fijner segmenteren. Bezoekers mogen niet 30 dagen lang dezelfde advertentie te zien krijgen, maar er moet een gepersonaliseerde, gevarieerde klantreis worden gecreëerd. Hiervoor moeten in de eerste stap gesegmenteerde aangepaste doelgroepen worden gemaakt. Het is erg belangrijk om altijd in de ‘trechter’ te denken om een gepersonaliseerde en gevarieerde klantreis creëren voor je bezoekers. Om je voor te bereiden zou je kunnen beginnen met een videocampagne om een ​​zo groot mogelijk bereik te krijgen. Dit betekent dat je gebruikers in je toptrechter laat en zo bewustzijn creëert. Dit alles wordt gebruikt voor de daaropvolgende segmentatie, om de doelgroep voor de volgende campagne nog preciezer te bepalen.

Plaats dynamische advertenties

Dynamische retargeting advertenties zijn de weergave van producten die bepaalde gebruikers een bepaalde tijd geleden hebben bekeken, maar niet hebben gekocht. Het ontwerp van de advertenties kan zoals gebruikelijk op Facebook worden gedefinieerd. Als het gaat om het plaatsen van carrouseladvertenties, kun je heel goed en echt winstgevend werken met dynamische advertenties. Voor sommige klanten werken we zelfs exclusief met Dynamic Carousels in de trechter.

Een gevarieerde inhoud

Natuurlijk is bij retargeting een hoge frequentie in het display niet te vermijden, dat willen we immers ook. De retargeting campagnes mogen echter nooit te eentonig zijn. Merk je een dalende trend, verander dan iets aan de aanpak of vervang de inhoud. Soms helpt het om de campagne gewoon te dupliceren. Kleine veranderingen kunnen een campagne weer succesvol maken. Zorg in elk geval voor voldoende variatie, zodat mensen nooit te lang dezelfde advertentie te zien krijgen en campagnes niet beschouwd worden als eentonig.

“De gemiddelde CTR (click through rate) van een retargeting advertentie is 10 keer hoger dan van een normale advertentie”

Klanten krijgen opnieuw dezelfde advertentie te zien

Een gebruiker heeft jouw product gekocht. Het doel is bereikt. Het probleem is nu dat deze klant nog steeds dezelfde advertentie te zien krijgt. Dat heeft natuurlijk niet zoveel zin. Enerzijds is dit natuurlijk totale geldverspilling, aangezien de klant bijna nooit een tweede product van hetzelfde type koopt. Irrelevante advertenties kunnen ervoor zorgen dat de koper het merk steeds negatiever gaat waarnemen. Voor jou betekent dit dat je bij het maken van de campagne kopers uitsluit, dus voorkom dit!

De klant ontvangt geen reclame meer

Je hebt je klanten nu uitgesloten van de campagne en laat het daarbij. Dat slaat natuurlijk ook nergens op. Dat je al een product uit de online shop hebt gekocht, betekent niet dat andere artikelen uit het assortiment niet interessant zijn of dat klanten vaste klanten en terugkerende kopers worden. Afhankelijk van het product kun je hier individuele advertenties plaatsen die passen bij jouw producten.

Maak je retargeting campagnes effectief

Retargeting campagnes zijn succesvol en daarom zien we steeds meer bedrijven ermee aan de slag gaan. Dit betekent ook dat je harder je best moet doen om echt op te vallen. Lukt het niet of kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.