De populariteit van sociale kanalen verandert

Social media is populair. Daar kunnen we eigenlijk niets anders over zeggen. De laatste maanden is de populariteit van de sociale netwerken enkel toegenomen. Iedereen gebruikt de sociale kanalen voor andere doeleinden. Hieronder vind je de meest belangrijke redenen om social media te gebruiken, vanuit het oogpunt van de consument:

  • Contacten met bekenden onderhouden
  • Aankoopideeën opdoen
  • Op de hoogte blijven van nieuws
  • Delen van nieuws en inspiraties
  • Social shopping
  • Contacten leggen met bedrijven

Veranderingen in gebruik zorgen voor veranderingen in populariteit

Mensen gebruiken social media om steeds wisselende redenen. Zo maakten we enkele jaren geleden vooral gebruik van de sociale kanalen om contacten met vrienden en familie te onderhouden, maar nu gebruiken we social media ook steeds meer om aankopen te doen of contacten te leggen met klantenservices. De veranderingen in gebruik zorgen ook voor veranderingen in de lijst van meest populaire kanalen. Populariteit is natuurlijk iets persoonlijks. Verschillende demografische gegevens van mensen geven de voorkeur aan verschillende sociale-mediasites. Hoewel Facebook bovenaan de lijst staat, geven de meeste jongeren er de voorkeur aan om te communiceren op een sociale site die niet populair is bij hun ouders. Niche-sociale platforms presteren ook steeds beter.

Welke sociale kanalen zijn het meest populair?

De populariteit van sociale kanalen wisselt nogal eens. Hoe meer de consument het gedrag op social media verandert, hoe meer we dit ook terug zullen zien in de populariteit van sociale kanalen. Het bedrijf Statista deed in juli 2020 onderzoek naar de meest populaire sociale kanalen en kwam hierbij op de volgende lijst:

  1. Facebook
  2. YouTube
  3. WhatsApp
  4. Facebook Messenger
  5. Weixin / WeChat
  6. Instagram
  7. TikTok

Wat leren we precies van deze lijst meest populaire sociale kanalen?

Het is belangrijk om altijd in het achterhoofd te houden dat populariteit van social media vooral subjectief is. De bovenstaande lijst werd door het bedrijf vooral opgesteld aan de hand van het aantal nieuwe downloads vanuit de appstores. Facebook werd daarmee dus vaker geïnstalleerd dan de andere kanalen. Toch, generatie Z laat nu al duidelijk merken dat Facebook toch meer iets voor ouders is en dat het een beetje ‘ouderwets’ aan het worden is. Zij kiezen liever voor TikTok, bijvoorbeeld. Influencers kiezen dan weer veel liever voor Instagram, gewoon omdat dat de beste plek is om afbeeldingen en video’s te delen. WhatsApp is de afgelopen jaren in populariteit toegenomen voor messaging en zal niet aan populariteit gaan verliezen zolang de dienst gratis blijft. We leren er dus vooral van dat iedere doelgroep een eigen favoriet heeft en dat de strijd nog niet gestreden is.

Onze tip: leer je doelgroep optimaal kennen!

Ligt de focus van jouw bedrijf op mensen rond de 35 jaar? Dan zou Facebook zomaar de beste optie kunnen zijn. Zoek je naar influencers die jouw merk kunnen boosten? Dan ga je speuren op Instagram naar de juiste influencer. Behoren jongeren tot jouw doelgroep? Wellicht wil je dan eens nadenken over activiteit op TikTok. Het komt allemaal op hetzelfde neer. Populariteit is persoonlijk en bedrijven doen er vooral goed aan om hun doelgroep optimaal te leren kennen. Zo weten zij precies op welke kanalen zij de doelgroepen het best bereiken en op welke manier zij dat het meest effectief doen. Zorg voor een sterk social media plan dat jouw merk verder helpt. Wij helpen je hier graag bij. Neem gerust eens contact met ons op.