6 factoren om te meten op social media

Er zijn veel factoren op social media die een rol spelen in je succes. Het allerbelangrijkste is dat je altijd blijft meten. Door te meten kun je vaststellen op welke punten je moet verbeteren om je succes te vergroten. Maar, wat moet je dan precies meten? En waar moet je op letten?

Dit zijn de belangrijkste 6 factoren op social media

Om te kunnen optimaliseren heb je inzicht nodig. Dit inzicht verkrijg je door de juiste zaken te meten op social media. Wij geven je graag inzicht in de 6 belangrijkste factoren om te meten op social media.

1. Het bereik

Het bereik van je berichten is heel belangrijk. Je kunt wel veel posten, maar daar haal je weinig succes uit als jouw posts je doelgroep niet bereiken. Het berichtbereik is het aantal unieke gebruikers dat jouw post heeft gezien. Hoeveel van jouw inhoud bereikt daadwerkelijk de feeds van je doelgroep?

2. Het aantal klikken

Met het aantal klikken bedoelen we niet alleen het aantal klikken op je posts, maar ook het aantal klikken op je account. Die zijn immers ook belangrijk. Het bijhouden van klikken per campagne is belangrijk om goed te begrijpen wat mensen aanmoedigt om te kopen of wat hen nieuwsgierig maakt.

3. De betrokkenheid

Op social media kun je niet zonder betrokkenheid. Meet daarom het totale aantal sociale interacties gedeeld door het aantal vertoningen. Hier leer je veel uit. Het werpt namelijk een licht op hoe goed jouw doelgroep je waarneemt en hoe groot hun bereidheid is om actie te ondernemen. Dit wordt teruggevoerd naar betrokkenheid.

4. Prestaties van je hashtags

Hashtags gebruik je niet op alle sociale kanalen. Op Facebook maken ze bijvoorbeeld nauwelijks indruk en kunnen ze eerder kwaad dan goed doen. Op Instagram zijn hashtags dan weer onmisbaar. Je hebt ze echt nodig. Meet hashtags en de prestaties ervan. Welke werden het meest met jouw merk geassocieerd? Wat waren je meest gebruikte hashtags en welke resultaten leverden zij op? Door dit te meten kun je steeds beter bepalen welke hashtags voor jou het meest interessant zijn.

5. De likes

Naast het standaard aantal likes worden deze interacties ook toegeschreven aan betaalde of organische inhoud. Het is veel moelijker om organische betrokkenheid te krijgen. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om ook gebruik te maken van advertenties. Het is goed om bij te houden hoe het gesteld is met zowel de organische als de betaalde likes, zodat je deze informatie kunt gebruiken om te optimaliseren en beter te budgetteren.

6. Reacties

Het is goed om te meten hoe social media gebruikers op jouw inhoud, merk of hashtags reageren. Hierbij kijk je dus eigenlijk naar wat mensen er werkelijk van vonden. Zie je bijvoorbeeld emoties (boos gezicht) die aangeven dat je inhoud aanstootgevend was? Dan kun je hier beter rekening mee houden in de toekomst. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor wanneer de reacties juist aangeven dat je inhoud geweldig (hartje) was. Door voldoende aandacht te besteden aan deze emoties kun je beter richting geven aan je inhoud.

Blijf altijd meten op social media

Het is niet voldoende om eenmalig alles te meten op social media. Dit moet je met regelmaat herhalen, omdat alles op social media voortdurend verandert. Het is belangrijk dat jouw bedrijf met deze veranderingen mee beweegt. Natuurlijk helpt het ook om regelmatig een social media training te volgen om goed op de hoogte te blijven van ontwikkelingen. Zo haal jij altijd het maximale uit jouw social media!