Zo bouw je een effectieve marketingcampagne voor influencers

Influencer marketing is een nog relatief nieuwe vorm van marketing, maar wel een vorm die steeds vaker wordt aangesproken. De laatste tijd is het een meer gangbare tactiek geworden, maar ondanks dat vallen er toch nog veel influencer campagnes plat. Bedrijven slagen er niet in om voordeel te genereren met influencer marketing en zien daarom af van de optie. Eén van de belangrijkste redenen voor het falen van dergelijke campagnes is echter een gebrek aan duidelijkheid in de doelstellingen, waardoor er vaak een ongerichte aanpak wordt gehanteerd.

Zo maak je influencer marketing wél effectief

Het hebben van een duidelijk doel voor ogen biedt de nodige ondersteuning bij het vormen van de juiste marketingstrategie voor de influencer. Wij geven je graag een drietal tips om wél veel voordeel te halen uit jouw influencer marketing activiteiten.

1. Definieer de marketingdoelstellingen

De eerste stap in een succesvolle influencer marketingcampagne is het definiëren van je campagnedoelen, omdat deze de algemene strategie bepalen. Alle aspecten van de planning en je content strategie zijn afhankelijk van wat je precies wilt bereiken. Dit zorgt ervoor dat  het hebben van een duidelijke set doelstellingen cruciaal is voor het bereiken van succes.

Er zijn veel marketingdoelen die je kunt bereiken met influencer marketing. Denk onder meer aan het verbeteren van de merkbekendheid, het realiseren van meer betrokkenheid en het genereren van kwalitatieve leads. Het vaststellen van een belangrijk, overkoepelend doel is de eerste stap om een ​​effectievere, verantwoordelijkere influencer-aanpak in kaart te brengen.

2. Influencers inzetten voor deze doelen

Wanneer je helder hebt wat de doelen precies zijn kun je ermee aan de slag met een influencer. Hierbij is het heel belangrijk om de juiste influencer te kiezen. Werk samen met een influencer die echt relevant is. Je kunt op meerdere manieren influencers binnen je eigen niche vinden. Maak een lijst met interessante influencers en leg contact met een aantal van hen. Het is belangrijk om een influencer eerst beter te leren kennen voordat je kunt ontdekken of deze influencer wel echt goed bij jouw bedrijf past.

3. Gebruik KPI’s om de prestaties te meten

De laatste stap in het uitvoeren van een succesvolle influencer marketingcampagne, die aan jouw bedrijfsdoelstellingen zal voldoen, is te meten hoe goed de campagne het deed ten opzichte van je vooraf ingestelde doelstellingen. Hiervoor heb je meetbare KPI’s nodig die je helpen te beoordelen hoe de campagne heeft gepresteerd en of deze de gewenste doelstellingen heeft bereikt of niet. Onder deze KPI’s vinden we bijvoorbeeld: bereik en merkbekendheid, betrokkenheid, leads en conversies.

Aan de slag met influencer marketing

Heb jij je eerder bezig gehouden met influencer marketing, maar ben je afgehaakt wegens teleurstellende resultaten? Dan is er iets binnen de campagne scheef gelopen. Influencer marketing is namelijk zeker wel effectief, voor ieder bedrijf. Bovenstaande tips helpen je om op de juiste manier om te gaan met influencer marketing. Kom je er toch niet helemaal uit of heb je behoefte aan advies en ondersteuning? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wij vertellen je graag wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen.