4 Onmisbare social selling onderdelen

Social selling is opgebouwd uit veel verschillende onderdelen. Het is zeker niet zo dat ieder onderdeel ook daadwerkelijk moet worden aangesproken. Het is immers zo dat iedere onderneming uniek is, waardoor de social selling strategie, of het model, hier ook op moet worden aangepast.

Social selling elementen

Uiteraard is het zo dat de diverse social selling onderdelen moeten worden aangepast op de onderneming en de bestaande doelstellingen. Toch is het ook zo dat er enkele onderdelen binnen social selling zijn die eigenlijk altijd moeten worden aangesproken. Wij benoemen de belangrijkste vier:

1. Sociale prospectie

Sociale prospectie heeft, in verband met social selling, alles te maken met observatie. De sociale netwerken worden geobserveerd om te ontdekken of er tekenen van belangstelling in het product of de dienst te bespeuren zijn. Stel dat je een babywinkel hebt, dan richt jij je op zwangere vrouwen en vrouwen die net een kindje hebben gekregen. Bij sociale prospectie speur je dus de sociale netwerken af op zoek naar deze dames.

2. Branding bij social selling

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: personal branding is echt onmisbaar als het gaat om social selling. Zet je in om je reputatie op de sociale netwerken te verbeteren, om je geloofwaardigheid te optimaliseren en vertrouwen te winnen. Belicht alle belangrijke pluspunten op een heldere manier om jezelf optimaal neer te zetten.

3. Advocacy bij social selling

Zet personeel in op het gebied van social selling en laat hen voor jou spreken. Zij hebben hun persoonlijke social media accounts en kunnen ook hier verhalen, ervaringen en nieuws delen over de onderneming waarvoor zij werkzaam zijn. Dit draagt bij aan het verbeteren van je betrouwbaarheid en geloofwaardigheid, maar tegelijkertijd wordt er ook gewerkt aan de naamsbekendheid.

4. Social Relationship Management

Social Relationship Management staat ook wel bekend als Social CRM. Uiteindelijk draait het erom dat je de sociale netwerken aanspreekt om in te zetten als kanalen die langdurige zakenrelaties voeden. Hierbij ligt de focus onder meer op communicatie, feedback, interactie en betrokkenheid. Makkelijk gezegd: zorg dat je er online bent voor je zakenrelaties.

Social selling training

Social selling wekt vaak veel vragen op bij ondernemers. Wat kun je er nu wel en niet mee? Wat is voor jouw onderneming een goede social selling strategie en waar leg jij de focus op? Onze social selling training brengt meer duidelijkheid, zodat jij er ook goed mee aan de slag kan.