11 fabeltjes over bloggen die je moet weten

Bloggen blijft winnen aan populariteit, ook in 2019. Als bedrijf moet je eigenlijk wel meegaan met deze online trend, vooral omdat de kans vrij groot is dat je concurrent het ook doet. Blijf je achter met bloggen, dan kan dit je op een flinke achterstand brengen. Zonde, want bloggen hoeft niet heel lastig te zijn. Daarnaast kan je het vrij voordelig uitbesteden.

Leugens over bloggen

Al het bovenstaande is waar. Bloggen levert je veel voordeel op, zeker wanneer je zorgt voor het publiceren van waardevolle content op regelmatige basis en je blogs deelt via social media. Toch zijn er ook heel veel mythes die aan blogs kleven. Je moet dan ook niet alles geloven wat er over het bloggen wordt gezegd. Hieronder vind je 11 fabeltjes over bloggen.

1. Bloggen is schrijven

Veel bedrijven die (nog) niet bloggen geven hier hetzelfde excuus voor op, namelijk ‘ik kan niet schrijven’. Bloggen is niet altijd hetzelfde als schrijven. Een blog hoeft niet compleet uit woorden te bestaan. Sterker nog, je kunt ook heel goed bloggen zonder veel schrijfwerk. Deel infographics, video’s en afbeeldingen bijvoorbeeld.

2. Waardevolle blogs publiceren is voldoende

‘Mijn blogs werken niet’. Een veel gehoorde klacht, maar is het wel terecht. Je kunt de meest fantastische blogs schrijven, maar hoe goed worden deze gelezen als niemand weet dat ze online staan? Precies dat! Je kunt wel een blog publiceren, maar deze moet je ook promoten. Mensen kunnen niet ruiken dat jij een fantastisch blog hebt gepubliceerd, dus blijf delen via social media. Promoot je blog!

3. Kies Facebook in plaats van blogstrategie

We horen vaker dat blogs gepromoot worden via Facebook. Prima! We horen ook vaak dat je geen blogstrategie nodig hebt als je je blogs via Facebook advertenties promoot. Niet prima! Je hebt altijd – echt altijd – een blogstrategie nodig. Je hebt een plan nodig om te volgen, over de frequentie, over de onderwerpen, over de manier van verspreiden. Blog nooit zonder blogplan.

4. Bloggen is voor iedereen hetzelfde

Mensen die starten met bloggen zoeken vaak eerst naar succesverhalen van andere bloggers. Zij kopiëren alle stappen die dit voorbeeld heeft genomen en verwachten dan direct succesvol te zijn. Helaas, bloggen is voor iedereen anders. Wat voor de één werkt hoeft niet te werken voor jou. Het is belangrijk om vanuit jezelf te bloggen, op basis van jouw kennis en expertise. Stappen kopiëren van een ander leidt zelden tot succes.

5. Bloggen is makkelijk

Als bloggen makkelijk zou zijn – echt makkelijk – dan zou iedereen er succesvol in zijn. We kunnen veilig stellen dat dit zeker niet het geval is. Het is niet zo dat je gewoon maar even wat tekst op je website kunt ‘gooien’ en dat de rest vanzelf wel gebeurt. Er komt veel kijken bij bloggen en het is zeker niet makkelijk om je aan alle regels en richtlijnen te houden, zeker niet aan de regels en richtlijnen van Google.

6. Je hebt een uniek onderwerp nodig

Als je fietsenmaker bent, bijvoorbeeld, dan zou het geen in hebben om een zakelijk blog te starten, want er zijn al meer blog van fietsenmakers. Onzin! Je hebt nu eenmaal altijd concurrenten en deze concurrenten bloggen ook. Dat betekent zeker niet dat het nutteloos is om ook te gaan bloggen. Het gaat erom dat jij jouw waardevolle content op een eigen manier brengt en dan is het zo uniek als het hoort te zijn.

7. Bloggen kost weinig tijd

Bloggen is helaas niet iets dat je slechts een paar minuten per dag kost. Het kost wel degelijk tijd. Je moet er tijd in investeren om alles goed te krijgen, om de nodige informatie te verzamelen en jouw expertise goed over te brengen. Het is belangrijk dat een blog door één persoon wordt onderhouden en voor deze persoon gaat er behoorlijk wat werk in zitten.

8. Bloggen is zinloos

Pure onzin! Bloggen werkt voor je bedrijf. Natuurlijk, er zijn de laatste tijd meer manieren bijgekomen om je bedrijf goed vindbaar te maken, extra naamsbekendheid te geven en om expertise over te brengen naar het publiek. Dit betekent alleen niet dat bloggen niet meer interessant is. Met goede blogs kun je zeker nog heel veel voordeel behalen.

9. Alle bloggers zijn extrovert

Alle bloggers zouden extrovert zijn en het is dus niet mogelijk om een goede blogger te worden als je introvert bent. Ook dit is zeker niet waar. Als blogger hoef je namelijk helemaal niets weg te geven over je privéleven als je dat niet wilt. Zakelijke bloggers moeten kennis, ervaring en expertise overbrengen en hier kun je je privéleven helemaal buiten houden.

10. Alleen populaire blogs worden gedeeld

Zeker niet! Hoe denk je dat populaire blogs zo populair zijn geworden? Juist, door de delen, te delen en nog eens te delen! Niemand kan ruiken dat jij een blog hebt, dus je zal mensen er zelf op moeten attenderen. Je kunt niet wachten tot je blog al goed loopt voordat je deze aan mensen aanbeveelt. Dat wordt erg lang wachten, want de grote aantallen mensen vinden jou niet vanzelf. Start altijd direct met promoten van je blog.

11. Verkeer komt alleen via Google

Veel mensen denken dat al het verkeer naar het online blog via Google binnenkomt. Hierdoor gaan zij al snel de fout maken dat zij voor Google gaan schrijven. Onbewust worden er overmatig veel keywords gebruikt, bijvoorbeeld. Zonde, want op de eerste plaats is dit vooral heel storend in het blog en op de tweede plaats komen mensen via veel meer kanalen binnen dan alleen via Google. Denk aan social media, bijvoorbeeld. Schrijf nooit voor Google, maar altijd voor je lezers.

Bloggen uitbesteden

Bloggen is mogelijk voor ieder bedrijf, en het levert ieder bedrijf voordeel op, maar je moet er wel tijd in investeren en er echt voor gaan. Het gaat niet vanzelf, helaas. Heb je geen tijd of zin om een blog te realiseren? Dan kun je het bloggen natuurlijk ook uitbesteden. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.