5 tips voor meer social media succes

Social media succes komt niet aanwaaien, helaas. Je zal er veel aandacht en tijd aan moeten besteden, maar dan kun je er zeker fantastische resultaten uithalen. Wat vaak vergeten wordt is dat het succes door social media niet alleen te maken heeft met social media. Er komt veel meer bij kijken. Je zet social media in om meer verkeer naar je website te krijgen. Dit lukt. Vervolgens komen mensen op een website terecht die niet goed werkt, die onprofessioneel toont of niet gebruiksvriendelijk is. Dus, mensen vertrekken direct weer. Social media is dus in dit voorbeeld wel succesvol, maar het resultaat blijft uit door een gebrekkige, externe factor, namelijk je website.

Gebruik deze tips voor meer social media succes

Jij wilt natuurlijk zo veel mogelijk succes en resultaat halen uit je social media inspanningen. Het is dan belangrijk om aandacht te besteden aan zowel social media als diverse externe factoren. Wij delen 5 tips met jou om je social media succes te verhogen.

1. Optimaliseer je website voor mobiel

Geloof het of niet, maar er zijn nog altijd zakelijke websites die niet geschikt zijn voor weergave op mobiele apparaten. Deze websites hebben geen, zoals dat heet, responsive design. Dit betekent dat de website zich niet aan kan passen naar het scherm dat voor het bezoek aan de website gebruikt wordt. Vaak betekent dit dat de website niet goed werkt, niet goed laadt of onvolledig getoond wordt als deze via een smartphone wordt bezocht. Bedenk je dat in 2019 al 9 op de 10 personen social media bezochten via een smartphone. Voor een goed succes moeten zij terecht komen op een website die gewoon goed werkt op hun mobiel. Zorg dus voor een responsive webdesign als je deze nog niet hebt.

2. Bouw een reputatie op voor je merk

Met elk stukje inhoud dat je publiceert, geef je in de loop van de tijd geleidelijk vorm aan de reputatie van zowel je merk als je persoonlijke naam. De enige vraag is: bouw je een reputatie op waar je trots op kunt zijn? Merkreputatie speelt een sleutelrol voor Google bij het rangschikken van verkeer. Met dat in gedachten is het een goed idee om goed na te denken over waar je je naam op zet. Zorg ervoor dat je inhoud van hoge kwaliteit maakt, want wat je vandaag schrijft, kan jouw invloed op social media én de positie in zoekmachines over tien jaar beïnvloeden. Bouw dus aan een sterke, goede reputatie en blijf hier aandacht aan besteden.

3. Optimaliseer je conversieratio met behulp van psychologie

Als het gaat om je social media strategie, dan kun je je makkelijk laten meeslepen door ijdelheidstatistieken, zoals sociale shares, klikken en vind-ik-leuks. Hoewel dit belangrijke componenten zijn van een succesvolle social mediacampagne, zijn de conversieratio en de verkoop veel belangrijker. Zoek bij het meten van je campagnes naar statistieken zoals nieuwe abonnees en klanten om te begrijpen of je succesvol bent of niet. Het internet staat vol met strategieën om de conversieratio’s te verhogen. De beste methoden zijn gebaseerd op bewezen psychologische principes. Je moet bijvoorbeeld absoluut duidelijk maken wat de gewenste actie is, een beetje nieuwsgierigheid in de kop opnemen en korte, krachtige taal gebruiken die de lezer naar binnen trekt.

4. Wees niet bang om creatief te worden

Eén van de beste nieuwe tips voor sociale media is om met je eigen ideeën te komen. Door de strategieën van jouw concurrenten en social media experts te gebruiken, bereik je nooit het grote succes dat je wel hebben wilt. The sky is the limit wanneer je start met je eigen strategieën. Zet je creativiteit in voor je grootste campagnes op social media en ontdek strategieën die nog nooit geprobeerd zijn door concurrenten. Gebruik bijvoorbeeld op maat gemaakte visuals of bied onverwachte beloningen voor loyaliteit, maar dan wel geheel op je eigen wijze. Daar scoor je punten mee.

5. Ontdek nieuwe sociale netwerken

Je weet al dat je op Facebook, LinkedIn en Instagram zou moeten zijn. Weet je ook dat de gemiddelde social media gebruikers accounts heeft op 7 sociale netwerken? Als jij focust op Facebook, LinkedIn en Instagram, dan mis je dus eigenlijk 4 kansen. Ontdek welke sociale netwerken het meest gebruikt worden door jouw doelgroep. Goede kans dat WhatsApp hierbij zit, bijvoorbeeld, en wat dacht je van YouTube? Ontdek waar jouw doelgroep zich bevindt. Met logisch redeneren kom je al een eind: professionals zijn vaker op LinkedIn, tieners op Snapchat, gamers op Twitch, enzovoort. Het beste sociale netwerk voor jouw merk is misschien wel een netwerk waarvan je nog nooit hebt gehoord. Ga dus eens op ontdekkingsreis in de wereld van social media en wees niet bang om eens iets nieuws te proberen.

Wil jij ook meer social media succes bereiken?

Als je actief bent (of wordt) op social media, dan wil je succes. Is succes niet één van jouw doelen? Dan kun je er even goed mee stoppen, want dan haal je er zeker geen resultaat uit. Toch staat een maximale inzet niet altijd gelijk aan een maximaal resultaat. Het is vooral belangrijk dat je alles op precies de juiste manier aanpakt en dat valt in de praktijk niet altijd mee. Kun jij wel wat hulp en advies gebruiken bij het bereiken van meer social media succes? Volg dan eens een social media training bij ons.