5 Onderdelen van ieder social media budget

De laatste jaren zien we steeds meer bedrijven op social media. Logisch, want je kunt er goed je voordeel mee doen. We zien ook dat bedrijven steeds actiever worden op de sociale kanalen en ook dat is positief. Het betekent ook dat een groter deel van de bedrijven werkt met een speciaal social media budget.

Veel van onze klanten vragen tijdens de social media training aan welk kosten ze moeten denken bij het opstellen van een social media budget. In dit blog geven we je een aantal richtlijnen.

Waar moet je rekening mee houden?

Een social media budget is zeker nodig wanneer je als bedrijf veel bezig bent met social media. Het kost niet alleen tijd, maar het kost ook geld wanneer je bijvoorbeeld adverteert. Waar moet je binnen je social media budget nu precies rekening mee houden? Wij geven je 4 zaken die je zeker moet overwegen.

1. Grafische ontwerpen

Je wilt een online imago opbouwen dat goed bij je bedrijf past. Hiervoor heb je in deze tijd echt grafische designs nodig. Het in elkaar zetten van quotes via Powerpoint kan niet meer. Op social media kun je opvallen door je posts én je bedrijfspagina visueel aantrekkelijk te maken. Natuurlijk focus je je hierbij volledig op je doelgroep.

Wat verwachten zij te zien van jou en waar raken zij van onder de indruk? Je moet dus ook echt aan de slag met het grafische aspect en daar heb je een budget voor nodig. De kosten van een grafisch vormgever liggen rond de: 50 tot 75 euro per uur. Als je zaken op je website en speciale social media posts wilt designen, dan liggen de maandelijkse kosten rond de 200 euro.

2. Videomateriaal

Heb jij nog een video opgenomen in je strategie? Dit is het jaar waarin de video de op tekst gebaseerde berichten in populariteit heeft overgenomen. Video is ineens overal aanwezig, op alle sociale kanalen. Wanneer je geen videocontent maakt, dan laat je grote kansen liggen en blijf je achter bij de concurrentie. Je kunt van alles maken, van een teaser tot een uitlegvideo, promovideo’s of verhalen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Het maken en bewerken van videomateriaal kost tijd en je hebt goede apparatuur nodig. Daarom moet je binnen je social media budget zeker rekening houden met het maken van effectieve video’s. Gemiddeld kost het opnemen ronde € 500 per dagdeel en rond de € 500 voor het monteren van enkele filmpjes.

3. Kennis up to date houden

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun social media uit te besteden. Soms valt het ook niet mee om alle social media taken bij te houden én de nodige aandacht te geven aan de core business. Social media bureau’s staat dan klaar om taken over te nemen wanneer het nodig is. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om al je social media activiteiten uit te besteden. De kosten hiervoor beginnen bij € 490 per maand.

Als je de social media niet wilt uitbesteden, maar iedere jaar 2 dagdelen een cursus wilt volgen, dan liggen de kosten rond de € 1000 per jaar.

4. Social media tools

Het is belangrijk om te investeren in de juiste tools en ook daar is echt budget voor nodig. Je hebt bijvoorbeeld tools nodig om inhoud te plannen, om de doelgroep goed te betrekken, om meldingen bij te houden en alle taken goed te organiseren. Tools waarmee je kunt werken zijn: Hootsuite en Meltwater. De kosten liggen tussen de € 10 en 300 per maand.

5. Adverteren op social media

Het posten van content naar je huidige fans is een dagelijkse bezigheid. Als je echter nieuwe fans wilt bereiken, dan zal je moeten investeren in advertenties. Facebook en Instagram advertenties zijn erg betaalbaar. Wij raden iedere bedrijf aan om dit te gaan doen. De kosten variëren tussen de 100 en 1000 euro (of meer) per maand. Dit hangt natuurlijk af van je eigen doelstellingen.

Social media uitbesteden

Je kunt je social media budget opdelen in stukjes, zoals voor de bovenstaande zaken, maar je kunt natuurlijk ook al je social media taken uit handen geven aan een professional. Je hebt er dan zelf geen omkijken meer naar. Wil jij je social media uitbesteden? Dan ben je bij ons aan het juiste adres.