Zakelijk social media: welk kanaal moet je kiezen?

Zakelijk social media: onmisbaar! Toch is het voor bedrijven niet aan te raden om direct in het diepe te springen en alle sociale kanalen tegelijk in te zetten. Begin altijd eerst met één netwerk, zorg dat je daar goed aan gewend raakt en kies vervolgens een tweede netwerk. Zo kun je steeds verder uitbreiden zonder dat het boven de pet gaat groeien. Maar hoe kies je nu het beste kanaal om op te starten?

Praktische statistieken bij het maken van je keuze

Het kiezen van het juiste kanaal om op te starten is niet eenvoudig. Je moet natuurlijk vooral letten op waar jouw doelgroep te vinden is en wat zij precies doen op social media. Wij geven je enkele praktische weetjes over de kanalen, zodat jij gemakkelijker een keuze kunt maken.

Facebook populairste social media kanaal

Facebook is toch wel de topper onder de sociale kanalen op dit moment. Als we eens kijken naar de Amerikanen, dan zien we dat maar liefst 4 op de 5 personen een account heeft! Facebook is het populairst bij mensen van 18-29 jaar. Maar liefst 88% van de mensen in deze leeftijdsgroep heeft een Facebook-account. De volgende groep is de 30-49 leeftijdscategorie met 84%, gevolgd door mensen van 50-64 jaar (72%) en 65-plussers (62%).

Jong publiek gebruikt Instagram

Ongeveer 26% van de mannen en 38% van de vrouwen gebruikt Instagram actief. Focus jij je voornamelijk op mannen? Dan is dit wellicht niet het beste kanaal om mee te starten. Instagram is enorm populair bij mensen van 18-29 jaar, maar je kunt ook gebruikers van 30-49 jaar oud vinden op het platform voor het delen van foto’s. De reclame op Instagram is meestal behoorlijk succesvol. Onderzoek heeft aangetoond dat 75% van de Instagram-gebruikers een actie onderneemt, zoals het bezoeken van uw website, na het bekijken van een Instagram-advertentie.

Hoe val je op op Twitter?

Mannen en vrouwen zijn bijna even actief op Twitter. Het gaat om 25% van de dames en 24% van de heren. De meeste gebruikers van Twitter zijn van 18-29 jaar oud, dus als je een jonger publiek wilt bereiken, is Twitter een belangrijke overweging. Wel is het zo dat je op Twitter dagelijks meer moet posten om op te vallen dan bijvoorbeeld op Facebook.

De gebruikers van LinkedIn

Hoewel LinkedIn misschien niet het belangrijkste sociale netwerk lijkt gebruiken veel mensen LinkedIn om te netwerken, nieuwe banen te vinden en nieuwe werknemers aan te nemen. Zo’n 31% van de mannen en 27% van de vrouwen maakt dagelijks gebruik van de professionele netwerksite. Je zult voornamelijk mensen tussen de 18 en 49 vinden op LinkedIn. De netwerksite is een geweldige plek om nieuws uit de branche te delen, werknemers te vinden en te zoeken naar netwerkmogelijkheden.

Bij wie is Google+ populair?

Google+ statistieken zijn afhankelijk van de bron en het is moeilijk om een ​​concreet aantal Google+ gebruikers te vinden. Over het algemeen wordt Google+ gebruikt door een kleine groep mensen van elke leeftijdsgroep, maar het is vooral populair bij mensen van 25-34 jaar. Het netwerk heeft 540 miljoen leden, waarvan er ruim 300 miljoen maandelijks actief zijn. Zeker ook een goede optie om mee te starten als bedrijf, zeker als je veelzijdige doelgroepen aan wilt spreken.

Volg een social media training

Social media lijken eenvoudig, maar in de praktijk hebben veel bedrijven in eerste instantie toch moeite met het vinden van de weg naar enig succes. Alle begin is moeilijk, maar je kunt het jezelf een stuk gemakkelijker maken met een goede social media training.