Marketeers blijven dol op storytelling

Storytelling is nog steeds iets van vandaag. Natuurlijk, we focussen ook steeds meer op andere zaken, waaronder vooral ook het publiceren van visueel materiaal op social media, maar het blijkt dat storytelling toch ook nog zeer krachtig is. Meer dan 4 op de 5 marketeers is ervan overtuigd dat storytelling een positief effect heeft in de wereld van marketing.

Waarom is storytelling zo effectief?

Gebruikmaken van verhalen in je bedrijf kan een krachtige manier zijn om contact te leggen met je klanten. Met het enthousiasme van een eerdere ervaring kun je unieke verhalen maken die je klanten een nieuw perspectief op hun huidige situatie bieden. Of het nu gaat om een ​​verhaal over wat klanten mogen verwachten tijdens het hele proces van het verkopen van hun huis of over de service die zij ontvangen ná het sluiten van een verkoop; storytelling is een effectieve manier om die boodschap over te brengen.

Storytelling is nooit standaard

Waar veel mensen zich in vergissen is de manier waarop storytelling tot stand komt. Er komt namelijk meer bij kijken dan je wellicht van tevoren zou denken. Een verhaal wordt niet zomaar een succesverhaal. Daarnaast kan storytelling op meerdere manieren worden ingezet. Wat belangrijk is om altijd te onthouden is dat storytelling nooit standaard is. Je haalt jouw succesverhaal niet uit een boekje, maar uit een klant die iets moois te delen heeft. Juist die klantverhalen over jouw bedrijf maken jouw bedrijf mooier.

We leren het al in onze jeugd

Waarom is storytelling nu zo krachtig? Dit heeft vooral te maken met het feit dat we allemaal eigenlijk al op heel jonge leeftijd te maken krijgen met storytelling. We zijn allemaal opgegroeid met het luisteren naar verhalen die werden verteld door oudere generaties om ons heen. Door deze verhalen vormden we meningen en kregen we inzicht in de wereld zoals die is en hoe die was. Verhalen kunnen zo krachtig zijn dat ze ons kunnen transformeren naar een andere plaats en tijd. Ze geven ons het vermogen om onmiddellijk ‘het moment te voelen’ en verbinding te maken op een manier die anders moeilijk te beschrijven zou zijn. Dát is de kracht van een goed verhaal en dát is de kracht van storytelling.

Focus op het vertelproces

Het doel is natuurlijk om de boodschap middels een mooi verhaal over te brengen naar de (potentiële) klant. Dit doe je niet door voortdurend te sleutelen aan een inhoud, want een succesverhaal van een klant is in de basis al sterk genoeg. Het gaat erom hoe je het verhaal vertelt en daar moet je focus op liggen. Mensen willen jou leren kennen door middel van deze succesverhalen en daarom is het belangrijk om storytelling persoonlijk te maken.

Storytelling op social media

Storytelling komt steeds meer voor op social media. We beperken ons zeker niet tot het toepassen van storytelling bij presentaties en evenementen. Social media lenen zich uitstekend voor storytelling. Denk aan de video’s op Facebook en Instagram of de sterk geschreven updates op LinkedIn. Wil jij ook aan de slag met storytelling op social media? Kijk dan zeker eens bij onze social media trainingen of neem vrijblijvend contact met ons op.