Wordt live streaming de norm op social media?

Live streaming is er natuurlijk al langer, maar heeft in 2020 echt een vlucht genomen. We waren meer dan ooit aan internet verbonden en we brachten eigenlijk allemaal meer tijd op social media door. Voor veel bedrijven waren de sociale kanalen dé manier om verbonden te blijven met klanten en doelgroepen. Dit heeft er onder meer voor gezorgd dat live streaming in één klap veel populairder is geworden. We kunnen wel zeggen dat live streaming de norm is geworden voor veel bedrijven. De grote vraag is vooral of dit ook zo blijft als de hele corona-periode achter ons ligt.

Live streaming bereikt alle doelgroepen

Het jaar 2020 heeft veel veranderd, voor iedereen. Opeens moest iedereen de dagelijkse zaken online doen. Mensen die hun videocamera’s misschien nog nooit eerder hadden gebruikt, nemen nu als doorgewinterde videografen deel aan Zoom-oproepen. Zelfs ouderen die vóór 2020 misschien nog nooit een mobiele telefoon hadden gehad, moesten zich aanpassen aan livestreaming en online chat.

Live streaming werd ineens dé manier om op een persoonlijke en duidelijke manier te communiceren met de meest uiteenlopende doelgroepen. Juist dit gegeven zal er waarschijnlijk voor zorgen dat live streaming tot de norm gaat behoren. Live streaming is blijvend, ook ná corona. Mensen zijn nu gewend om in realtime online met merken te kunnen communiceren. Ze kunnen een product onderzoeken zonder hun huis te verlaten.

De trend van live streaming zet zich – hoe dan ook – voort

Hoewel de traditionele sociale platforms het beste hebben gepresteerd in 2020, hebben gespecialiseerde live streaming media ook een extreme toename in populariteit zien ontstaan die waarschijnlijk zal doorzetten in 2021. Twitch heeft bijvoorbeeld een ongekend niveau bereikt. Halverwege december hadden ze in 2020 1049 miljard bekeken minuten. Dit is een stijging van 67,1 procent ten opzichte van 2019. De site had 6,7 miljoen maandelijkse streamers, een stijging van 84 procent op jaarbasis. Dat mogen we toch wel een knaller noemen én een teken dat live streaming zonder twijfel booming is.

De manier van live streaming verandert wel

Live streaming ging voorheen voornamelijk om het realtime beantwoorden van de meest brandende vragen. Het waren een soort Q&A sessies en daarvoor raakt de inspiratie uiteindelijk natuurlijk op. We zien dan ook nieuwe trends ontstaan in de wereld van live streaming. Het streamen van grote winkelevenementen wordt bijvoorbeeld steeds populairder. Dit betekent in veel opzichten dat het vertrouwde thuiswinkelkanaal wordt aangepast aan de huidige tijd. We zien ook steeds meer klantenservice via live streaming. Dit omvat activiteiten, zoals het opzetten van bankrekeningen, die in het verleden ondenkbaar waren geweest. Zo komen er steeds meer mogelijkheden voor live streaming bij en juist dat vertelt ons wel dat deze optie op social media ‘here to stay’ is.

Ga wel bewust om met live streaming

Live streaming biedt eindeloos veel mogelijkheden, maar er zijn ook wat zaken waar je je wel voortdurend bewust van moet zijn. Alles wat je doet en zegt tijdens een live stream wordt opgepikt. Een foutje is snel gemaakt en voor je het weet heb je een ware social media crisis aan je broek hangen. Wees je daarom altijd bewust van wat je doet en wat je zegt. Ga goed voorbereid een stream in en laat je niet verleiden tot het reageren op negatieve input van kijkers, om maar een voorbeeld te noemen. Zorg ervoor dat je precies weet wat je kunt verwachten op social media, van het kanaal zelf én van de kijkers. Wil jij ook meer uit social media én live streaming halen? Dan ben je bij ons natuurlijk welkom voor een social media training.