Meer aandacht voor vertrouwen en authenticiteit op social media

We zien dat de toon en aanpak op social media steeds meer veranderen. Marketeers moeten op een andere manier communiceren dan voorheen om minimaal hetzelfde effect te bereiken. Wie wil verkopen via social media moet zich focussen op vertrouwen en authenticiteit. De dagen van hard verkopende en merkgerichte promoties op sociale media zijn voorbij. Mensen zullen geen connectie maken met merken die alleen over zichzelf en hun producten praten. Ze willen vooral nuttige informatie en een emotionele band met een merk. Consumenten van nu willen weten dat een merk menselijk is en hun waarden deelt.

Merkauthenticiteit wordt steeds belangrijker

Op social media stemmen merken hun inhoud af zodat het een echt verhaal vertelt en merkauthenticiteit opbouwt. Het zoekvolume voor ‘merkauthenticiteit’ is de afgelopen vijf jaar met meer dan 200% gestegen. Merkauthenticiteit betekent dat een bedrijf trouw is aan zichzelf en aan zijn klanten. Een paar trends vallen op als het gaat om het bouwen van merkauthenticiteit. Het aanmoedigen van bedrijfsleiders om actief aanwezig te zijn op social media en actuele gebeurtenissen te bespreken, is een trend die steeds sterker wordt. We zien dat het belangrijker wordt om op een persoonlijk niveau verbinding te leggen via social media. Bedrijven die werken aan merkauthenticiteit krijgen hier veel waardering voor terug en hebben een streepje voor bij de consument van vandaag.

Welke kwesties moeten wel en niet besproken worden?

Bedrijven die duidelijk laten zien in de maatschappij te staan krijgen meer waardering. Een belangrijke vraag hierbij is wel op welke kwesties je wel in moet gaan op social media, en op welke niet. Uit een enquête uit 2020 bleek dat 92 procent van de mensen wil dat een bedrijf zich uitspreekt over controversiële kwesties. Onderzoek toont aan dat 38 procent van de consumenten zegt dat de transparantie van een bedrijf hen zou inspireren om loyaler te zijn aan een merk. 32 procent zegt dat het hen zou inspireren om van dat merk te kopen. Wanneer merken een positieve aanwezigheid hebben op social media, verhoogt dit de merkauthenticiteit. Consumenten zijn bereid bedrijven te belonen die ze een bedrijf als authentiek en betrouwbaar beschouwen.

Verbondenheid gaat een grotere rol spelen

Sprout Social meldt dat wanneer klanten zich verbonden voelen met een merk, 57 procent bereid is hun uitgaven voor dat merk te verhogen. Maar liefst 76 procent zal liever van dat merk kopen in plaats van het doen van een aankoop bij een concurrent. Klanten die zich verbonden voelen met een merk zijn op veel manieren waardevol. Het is namelijk niet alleen zo dat deze klanten liever bij een merk kopen waarmee zij zich verbonden voelen dan bij een concurrent. Het is ook zo dat zij graag reclame maken voor een merk waarmee zij zich verbonden voelen. Op social media betekent dit vooral ook dat posts van deze merken sneller worden gedeeld. Hier profiteren de merken vanzelfsprekend van. Voor bedrijven is het dus heel belangrijk om in deze tijd te focussen op merkauthenticiteit, op het creëren van vertrouwen en het opbouwen van verbondenheid.

Laat social media optimaal voor je merk spreken

Bedrijven hebben natuurlijk een sterke social media strategie nodig. Het opbouwen van verbondenheid en een gevoel van vertrouwen horen hier zeker een rol in te spelen. In deze tijd zijn dat belangrijke factoren voor succes. Wil jij social media voor je merk laten spreken, maar weet je niet precies hoe je dit effectief aanpakt? Volg dan eens een social media training bij ons!