De verschillende soorten hashtags voor social media

Hashtags spelen een grote rol op meerdere social media kanalen. Als eerste denk je dan natuurlijk aan Instagram, waar het toevoegen van hashtags aan je posts een absolute must is. Maar ook op bijvoorbeeld een platform zoals LinkedIn kun je goed je voordeel doen met hashtags. Het is dan wel belangrijk dat je de juiste hashtags gebruikt.

Er zijn verschillende soorten hashtags

Wat veel mensen niet weten, is dat er verschillende soorten hashtags zijn om te gebruiken op social media. De verschillende hashtags worden voor verschillende doeleinden gebruikt en helpen je ook op elk een andere manier om contact te leggen met je publiek. Wij stellen 6 verschillende soorten hashtags aan je voor.

1. Merk-hashtags

Merk-hashtags omvatten meestal je merknaam, een merktagline of een merkslogan. Ze worden vaak opgenomen in merkposts en vervolgens worden volgers aangemoedigd om deze te gebruiken in hun eigen posts voor wedstrijden of andere inhoud die ze maken met betrekking tot je merk (ook wel door gebruikers gegenereerde inhoud genoemd).

2. Locatie-hashtags

De locatie-hashtags kunnen in de stad, het dorp, de staat, de regio of zelfs het winkelcentrum zijn waar jouw bedrijf is gevestigd. Lokale bedrijven kunnen profiteren van deze hashtags, zodat ze in contact kunnen komen met lokale gebruikers die mogelijk klant worden.

3. Niche-interesse-hashtags

De niche-interesse-hashtags kunnen worden gebruikt om gebruikers te vinden die geïnteresseerd zijn in jouw inhoud en een beroep doen op niche-interesses. Hierbij kun je denken aan interesses zoals technologie, innovatie, veganistisch eten of Australische herders. Met deze hashtags heb je de mogelijkheid om een heel specifieke doelgroep aan te spreken.

4. Hashtags met brede aantrekkingskracht

Dit zijn de ‘leef lach liefde’-tekens van de hashtag-wereld, ook wel bekend als de Engelse slogan ‘Live, laugh, love’. Veel van dit soort quote-achtige hashtags verschijnen in de populaire hashtags-lijst van vorig jaar. Deze worden vaak gebruikt en goed herkend, denk aan #instagood of #TGIF. Deze hashtags kunnen je daarbij helpen een groter publiek aan te spreken. Let er wel op dat dit soort hashtags relevant moet zijn bij jouw post.

5. Tijdgevoelige of seizoensgebonden hashtags

Je kunt, indien relevant, gebruik maken van tijdgevoelige of seizoensgebonden hashtags. Engelse hashtags die dan in gedachten kunnen poppen zijn #sweaterweather of #itsfallyall. Seizoensgebonden hashtags zijn geweldig, vooral voor op winkel gerichte berichten. Tijdgevoelige berichten en trending topics kunnen ook eigen interessante hashtags hebben, zoals #tokyoolympics.

6. Entertainment-hashtags

Deze hashtags zijn puur bedoeld om je doelgroep te vermaken. Daarom kunnen ze in de berichttekst verschijnen die vaak gescheiden is van het hoofdonderschrift in plaats van in de hashtag-sectie. Het eindigen van een bericht met bijvoorbeeld #toldyouso is een mooi voorbeeld voor een grappig verhaal, vaak waarbij iets goed mis gaat natuurlijk. Deze soort hashtag kan van alles zijn. Je gebruikt ze alleen als je de informatie in je post grappig of lekker luchtig wilt houden.

Haal meer uit je social media activiteiten

We noemden het eerder al: het gebruik van hashtags is op meerdere sociale kanalen een goed idee. Op andere sociale kanalen is het een must, zoals op Instagram, terwijl hashtags op Facebook eigenlijk helemaal niet zo veel voor je doen. Hoe haal jij nu het maximale uit je social media activiteiten? Dat vertellen wij je graag tijdens een social media training. Schrijf je vandaag nog in!