8 Tips voor het geven van een goede webinar!

Webinars worden de laatste jaren steeds meer ingezet door kleine en grote ondernemers om kennis over te brengen. Het is gemakkelijk, goedkoper dan een fysieke workshop en snel op te zetten. Waar vroeger veel webinars puur werden gehouden om verkopen te realiseren, zien we nu steeds vaker dat het gaat om het overbrengen van kennis.

Zo geeft je een goede webinar

Zeker als je niet eerder webinars hebt gegeven kan het allemaal erg lastig lijken. Je moet aan veel dingen denken en er zijn veel factoren die een rol spelen in de mate van succes van je webinar. Hieronder vind je 8 praktische tips voor het geven van een goede webinar.

1. Doelen stellen

Het geven van een webinar kost geld, tijd en energie. Dit wil je niet investeren alleen omdat je als bedrijf mee wilt doen aan een online trend. Je moet doelen stellen die je wil bereiken met je webinar. Door doelen te stellen ben je in staat om een goede planning te maken en doorloop je het proces makkelijker.

2. Kies het juiste onderwerp

Als expert in wat jij doet kun je natuurlijk alles vertellen over de meest uiteenlopende onderwerpen. De vraag is dan ook niet waar jij alles over kunt vertellen, maar vooral waar jouw doelgroep alles over wil weten. Kies een onderwerp waar jij je doelgroep echt mee weet te boeien, zodat je webinar niet eindigt als een pure tijdverspilling. Kies ook een pakkende titel waardoor mensen zich gaan inschrijven

3. Stel een checklist op

Een checklist helpt je om echt alles goed voor te bereiken. Men zegt niet voor niets dat een goede voorbereiding het halve werk is. Door gebruik te maken van een checklist kun je zeker stellen dat je niets over het hoofd ziet. Denk daarbij aan:

  • Is het lettertype groot genoeg?
  • Is mijn verhaal logisch
  • Is mijn internetverbinding goed genoeg
  • Kunnen mensen zich aanmelden?
  • Weet ik hoe de software werkt?
  • Komt het beeld en geluid goed door?

4. Waardevolle inhoud

In je blogs en whitepapers moet je altijd focussen op waardevolle content. Voor het geven van een webinar is dit niet anders. Je moet de aandacht leggen op de waarde van de inhoud. Het is namelijk de inhoud die de basis van je webinar vormt. Maak het waardevol, van begin tot einde, zodat je de interesse van kijkers weet te wekken én vast weet te houden.

5. Loop al je materiaal na

Een uitgebreide webinar bevat vaak ook beeldmateriaal, presentaties met tekst en andere zaken die getoond worden. Loop alles na en zorg ervoor dat alles in orde is. Controleer op spel- en grammaticafouten, check of de foto’s helder zijn en of je videomateriaal van goede kwaliteit is.

6. 45 minuten!

Een veel te korte webinar zorgt vaak voor teleurstelling. Men had er meer van verwacht. Een te lange webinar brengt het risico met zich mee dat kijkers afhaken. De aandacht gaat verloren of men heeft eenvoudigweg niet de tijd om zo lang te gaan zitten voor een webinar. Volgens Amerikaans onderzoek is het goed om een webinar gemiddeld 45 minuten te laten duren.

7. Oefen voldoende

Het geven van een webinar kan zenuwslopend zijn, zeker wanneer het je eerste keer is. Wacht niet tot het laatste moment met het doornemen van de inhoud, maar oefen je webinar ruim van tevoren een aantal keren. Zo spoor je eventuele foutjes op die je nog kunt veranderen en je voelt je zekerder wanneer het echte moment daar is.

8. Nodig op woensdagen uit

Het klinkt misschien gek, maar de dag waarop je mensen uitnodigt om je webinar bij te wonen moet zorgvuldig gekozen worden. Promotionele mails, waaronder ook mails om een webinar aan te kondigen, doen het altijd het best op woensdagen. Het spreekt voor zich dat je de mails niet moet sturen in het weekend. Wil je een optimaal resultaat? Verstuur je uitnodigingsmail voor je webinar dan het liefst op woensdag (en deel natuurlijk ook via social media!).

Webinar ondersteuning

Is er iets nog niet duidelijk voor jou en heb je vragen over het geven van een webinar? Wij hebben veel ervaring op het gebied van spreken en presenteren. Voor meer tips en inspiratie voor het geven van uw succesvolle webinar kunt u altijd contact met ons opnemen.