Influencers inzetten? Kies de juiste soort!

Influencers worden steeds belangrijker voor bedrijven die een lastig te bereiken doelgroep hebben. Bijna iedereen op social media met een hoog aantal volgers noemt zich al influencer. Dit maakt het voor bedrijven lastig om de juiste partij te kiezen voor een campagne.

Dit wordt nog lastiger wanneer je niet goed weet wat voor soort influencers er online te vinden zijn en wat het is dat hen tot influencers maakt. In dit blog bespreken we drie soorten influencers.

Veel social media influencers

Influencers zijn overal te vinden. Bekijk maar eens wat video’s op YouTube en je ontdekt al snel dat er honderdduizenden Nederlandstalige video’s zijn gemaakt door vloggers die zich inzetten voor een bepaald merk of bedrijf. Deze mensen zijn niet zomaar gekozen.

Het zijn influencers, ofwel mensen die anderen meer dan gemiddeld kunnen beïnvloeden. Veel Nederlandse bedrijven zetten al influencers in. Zo maakt de Hema flink gebruik van deze invloedrijke personen op social media, om maar een voorbeeld te noemen.

Drie soorten influencers

Wanneer je als bedrijf social media influencers wilt gaan inzetten voor je bedrijf, een specifiek product of bijvoorbeeld een merk, dan is het belangrijk om je keuze bewust te maken. Je hebt de keuze uit drie verschillende soorten influencers, namelijk:

  • Aspirational influencers
  • Authoritative influencers
  • Peer influencers

Aspirational influencers

Aspirational influencers zijn personen die model staan voor wat veel mensen willen zijn. Zij leiden een leven waar veel mensen van dromen en dit zorgt ervoor dat zij voor velen een bron van inspiratie zijn. Dit maakt het tot goede influencers op social media. Onder de aspirational influencers vind je onder meer beroemdheden en topmodellen.

Authoritative influencers

Authoritative influencers zijn personen die het echt moeten hebben van hun expertise. Zij zijn de leiders binnen hun branche. Deze influencers hebben al veel weten te bereiken door hun hersenen te gebruiken, zich te specialiseren en hun kennis steeds verder uit te breiden. Een goed voorbeeld van een authoritative influencer is de oprichter van Facebook, Mark Zuckerberg.

Peer influencers

Peer influencers zijn eigenlijk heel gewone mensen die ook op social media geen bijzondere rol vervullen, buiten het feit dat zij als influencer gezien worden natuurlijk. Een peer influencer is een ‘real-life’ persoon waar je gemakkelijk naartoe gaat voor advies, gewoon omdat je hem of haar vertrouwt. Peer influencers zijn het best in staat om op een persoonlijk niveau te inspireren en motiveren.

Welke influencer past bij jou?

Als je een influencer in wilt zetten, dan is het heel belangrijk om goed te kijken naar welke influencer bij jou en je bedrijf past. Kijk naar de kwaliteiten van de influencer, maar ook naar relevantie. Daarnaast is het goed om te zoeken naar een specifieke influencer van het juiste formaat. Dit wil zeggen dat de influencer groot genoeg moet zijn om indruk te maken op de juiste doelgroep, maar klein genoeg om zich voor jouw bedrijf in te willen zetten. Bekijk vooral ook eens onze handige checklist voor het kiezen van een influencer.

Ondersteuning bij influencer marketing

Wil jij starten met influencer marketing, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Dan kun je eens contact met ons opnemen. Wij helpen je graag bij het realiseren van je marketingcampagne.