Influential marketing: Volop mogelijkheden!

In de marketing wereld is het concept van influential marketing niet nieuw. Echter in combinatie met social media is het een krachtige tool die hernieuwde aandacht opeist. In dit artikel vertel ik je graag wat influential marketing is en welke kansen het biedt voor MKB’ers.

Wat is influential marketing?

Influential marketing wordt ook wel influencer marketing genoemd. Het gaat uit van het principe dat als een bekend persoon een bepaald product gebruikt anderen dit ook gaan doen. Eigenlijk het principe van “volgers” creëren. Je ziet dit nog regelmatig terug in reclames waarin bijvoorbeeld bekende acteurs een bepaald product gebruiken.

Echter, het publiek weet dat de betreffende acteur er grof geld mee verdient. Het publiek is misschien niet zo snel meer overtuigd. Ook niet als een grote naam zich verbindt met een product. Wanneer geloven mensen het dan wel?

Influential marketing en social media

Door de hoge intensiteit waarmee social media gebruikt wordt is er een nieuwe manier van beïnvloeden ontstaan. Laagdrempelig en puur vanuit passie schrijven / bloggen mensen over bepaalde producten of prijzen deze aan. De “volgers” van deze nieuwe generatie influencers hebben veel vertrouwen in het oordeel van de “blogger”. Immers ze maken qua gevoel deel uit van de kennissenkring.

Hoe begin ik met influential marketing

Binnen het concept van influencers marketing gaat er om je te begeven in de juiste social media netwerken en hoe je deze onafhankelijke influencers kunt benaderen. Er zijn gespecialiseerde mediabureaus die bedrijven in contact brengen met bekende bloggers. Natuurlijk kun je kosten besparen door zelf contact op te nemen met de bekende bloggers in jouw markt.