Welke sociale kanalen worden het meest gebruikt door B2B marketeers?

Veel social media marketeers zetten zich in om particuliere doelgroepen te bereiken, maar er zijn natuurlijk ook marketeers die de pijlen op andere professionals richten. Deze B2B social media marketeers pakken de activiteiten op social media iets anders aan dan B2C marketeers. Zo is hun focus op LinkedIn groter, terwijl hun focus op Instagram wat kleiner is. Welke kanalen zijn nu het meest populair onder de B2B social media marketeers?

Deze kanalen gebruiken B2B marketeers het meest

De B2B marketeers gebruiken de sociale kanalen voor verschillende doeleinden. Het gaat zeker niet alleen om het boosten van de verkopen, maar ook om het tonen van expertise, om het verkrijgen van authenticiteit en het opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid. Hieronder vind je een overzicht van de sociale kanalen die het meest worden gebruikt door ervaren B2B social media marketeers.

1. Facebook

Bij B2C marketeers staat Facebook op de eerste plaats, en dit is niet anders bij de B2B marketeers. Maar liefst 85 procent van de B2B marketeers maakt gebruik van Facebook om de doelmarkt te bereiken. Dit percentage is overigens wel iets lager dan bij de B2C marketeers. De B2B marketeers maken vooral ook veel gebruik van Facebook advertenties om de doelmarkt te bereiken.

2. LinkedIn

Op de tweede plaats vinden we LinkedIn, wat makkelijk te verklaren valt. LinkedIn is immers hét platform voor professionals. Veel inkopers van zowel grote als kleinere bedrijven zijn hier actief en kunnen hier goed worden bereikt. Van alle B2B marketeers maakt maar liefst 81 procent gebruik van LinkedIn binnen de social media strategie.

3. Instagram

Instagram is op dit moment echt nog in opkomst onder de B2B social media marketeers. De B2C marketeers zijn al wat meer met Instagram bezig. Het is dan ook zo dat Instagram voorheen vooral voor de particuliere gebruiker bedoeld was. Nu zien we steeds meer verschuivingen richting de zakelijke kant en bedrijven kunnen echt veel voordeel uit Instagram halen, ook wanneer zij andere bedrijven willen bereiken. Op dit moment maakt 74 procent van de B2B marketeers gebruik van Instagram.

4. YouTube

Ook voor YouTube geldt dat het op de eerste plaats wordt gezien als een platform waar zich vooral particulieren bevinden. Het is dan ook zo dat er privé steeds meer videomateriaal wordt bekeken. Toch zijn er ook steeds meer bedrijven actief op het kanaal en dat maakt YouTube ook steeds interessanter voor B2B marketeers. Op dit moment is iets meer dan de helft, namelijk 51 procent, al actief op YouTube.

5. Twitter

Twitter wordt vaak door particulieren aangesproken om in contact te treden met bedrijven. Het is een makkelijke en snelle manier om een reactie van een bedrijf te ontvangen, in de meeste gevallen. Veel bedrijven zijn actief op Twitter, om dezelfde reden. Kort en krachtig, dus snel. Van alle B2B marketeers maakt 49 procent gebruik van Twitter.

6. TikTok

TikTok is natuurlijk het kanaal van de korte video’s. Het is vooral ook een kanaal waarop iedereen wordt aangemoedigd gewoon lekker zichzelf te zijn. Hierdoor is het vooral de particuliere gebruiker die aangesproken wordt. Het valt dan ook te verklaren dat slechts 15 procent van de B2B marketeers actief is op TikTok. Wel wordt verwacht dat dit percentage de komende tijd zal stegen wegens de toenemende populariteit van TikTok.

7. Snapchat

Snapchat wordt echt gezien als het platform voor de jeugd en dat betekent dat er voor verreweg de meeste B2B marketeers weinig te halen of te bereiken valt. Een klein deel van de B2B marketeers heeft Snapchat toch in de strategie voor social media opgenomen. Het gaat dan om slechts 3 procent.

Je hebt echt een sterk social media plan nodig

Als bedrijf heb je in deze tijd een sterk en effectief social media plan nodig om je doelen op social media te bereiken. Wat we vaak zien is dat bedrijven eenmalig een strategie opstellen, of op laten stellen, en vervolgens nooit meer aanpassingen maken. Dit terwijl de sociale kanalen constant in beweging en ontwikkeling zijn. Is jouw social media plan niet meer up-to-date of wil je voor het eerst een social media strategie gaan ontwikkelen? Wij helpen je graag! Neem gerust eens contact met ons op.