Social Signals: wat zijn het en hoe krijg je ze?

social signals

Social signals zijn belangrijk op het gebied van SEO. Toch weet nog lang niet iedereen wat het nu precies zijn. Een social signal is een vorm van feedback die verkregen wordt via sociale netwerken, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram. Een Facebook like of een Google+ 1 kan worden gezien als een social signal. Het tweeten van een link naar de website kan ook worden gezien als een social signal. Uiteindelijk gaat het erom dat je bedrijf zichtbaar wordt voor Google op de sociale kanalen.

Waarom zijn social signals belangrijk?

Een social signal zoals een tweet met een link naar je website kan je natuurlijk meerdere voordelen opleveren. Op de eerste plaats is het zo dat het verkeer naar de website wordt geoptimaliseerd en dat Google de mogelijkheid heeft om dit ook te spotten. Het is dus goed voor je SEO. Anderzijds is het ook zo dat je de interactie met prospects en klanten aan kunt gaan.

Hoe meer waardering je weet te vergaren op de sociale netwerken en hoe meer social signals je verzamelt, hoe hoger je uiteindelijk ook in Google terecht komt. De social signals geven de zoekmachine namelijk een indicatie van de kwaliteit van je webcontent.

Social signals hebben indirecte invloed

Google ontkent voor alsnog in alle toonaarden dat social signals invloed hebben op rankings. Toch laat de praktijk het tegendeel zien. Je posities in Google worden wel degelijk verbeterd wanneer je veel social signals hebt. Een groot deel hiervan levert vooral indirecte invloed op. Het is namelijk zo dat de social signals ervoor zorgen dat er meer mensen op je website terecht komen.

Meer bezoekers op je website is goed voor je SEO en dus leveren social signals je indirect betere posities op. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat je posities in Google verbeteren wanneer jouw bedrijf veel besproken wordt via social media. Er bestaat dus ook een directe invloed, al is deze wel iets kleiner.

Social signals in de marketing strategie

Marketing professionals en SEO-experts hebben de social signals al opgenomen in de marketing strategie. Dit levert natuurlijk extra bewijs dat de social signals wel degelijk invloed hebben op je SEO. Ondertussen hebben al meerdere studies aangetoond dat er een direct verband bestaat tussen je Google rankings en je social signals. Twitter lijkt het meest interessant te zijn als het gaat om social signals en de positieve invloed op je rankings.

Hier is een eenvoudige verklaring voor.Tweets worden als inhoud gezien door Google, terwijl posts op andere sociale netwerken niet als zodanig worden gezien. Dit zorgt ervoor dat tweets gemakkelijk door Google worden opgepakt en eenvoudiger meewerken aan de rankings. Dit betekent overigens niet dat alleen social signals op Twitter interessant zijn.

Rankings en social signals

Er is een duidelijk verband te zien tussen rankings en social signals. De grootste en meest bezochte websites die bovenaan in Google staan hebben ook veel actieve volgers op de sociale netwerken. Deze volgers bezoeken via social media vaak de website, veelal via backlinks, waardoor de bezoekersaantallen enkel verder stijgen. Hierdoor blijven deze bedrijven de hoge posities in Google behouden. Een grote hoeveelheid social signals kan dus ook zorgen voor een stabiele toppositie in Google. Backlinks zijn dus erg belangrijk om social signals te krijgen.

Toevoeging van een nofollow-tag

De sociale netwerken geven altijd een nofollow-tag aan linkjes mee, waardoor de link niet kan worden gezien als een volledige backlink. Maar, het is wel een volledige social signal. Tweets worden door Google geïndexeerd, dus je kunt er in feite dubbel je voordeel mee doen. De tweet die met link in Google verschijnt zorgt er op de eerste plaats voor dat mensen via de zoekmachine op je zakelijke Twitter account terecht komen en zo kennis maken met je bedrijf.

Op de tweede plaats kunnen zij in een enkele handeling schakelen naar je website. Je ontvangt mensen dus op je Twitter account én op je website door slechts één social signal, namelijk een linkje in een tweet.

Voordelen van veel social signals

Social signals werken dus in meer of mindere mate mee op het gebied van SEO. Zij kunnen je online vindbaarheid verbeteren of stabiliseren, afhankelijk van je posities. Social signals hebben nog een belangrijk voordeel. Wanneer men een keuze moet maken tussen een elektronicazaak met 100 Facebook likes en een elektronicazaak met 100.000 Facebook likes, dan wordt er per definitie voor de laatste gekozen. Deze heeft 100.000 likes (social signals) en zal dus wel betrouwbaarder zijn dan de partij met maar 100 likes.

Een grote hoeveelheid social signals zorgt er dus voor dat je bedrijf betrouwbaarder, professioneler en beter overkomt. Hierdoor krijg je steeds meer volgers en ga je steeds meer de positieve effecten merken.

Zijn social signals voldoende voor SEO?

In de theorie is het mogelijk om hoog in Google te scoren met uitsluitend het verzamelen van social signals. In de praktijk is dit toch nog wel lastig, maar niet compleet onmogelijk. Er zijn al partijen die hebben bewezen dat het kan, maar dat gaat niet binnen 24 uur. Net als met bijvoorbeeld bloggen gaat er wel enkele weken tot maanden overheen voordat je ook maar iets bereikt in de Google resultaten.

Dit is met social signals precies zo. Het heeft tijd nodig. De verwachting is wel dat social signals steeds zwaarder zullen gaan wegen op het gebied van SEO, zeker omdat on-site SEO steeds minder zwaar gaat wegen.

Hoe gaat het zich ontwikkelen?

De vraag is natuurlijk hoe het verder gaat met de social signals. Gaat Google bijhouden hoeveel bezoekers op jouw website terecht komen via de sociale netwerken? Gaat Google beoordelen in hoeverre jouw content gedeeld of geliket wordt? Dit is allemaal nog erg onduidelijk. Wel is duidelijk dat Google er achter de schermen flink mee aan de slag is gegaan en dat de zoekmachine steeds meer waarde gaat geven aan signalen die komen uit de sociale netwerken. Het kan dus zeker geen kwaad om al wat aandacht te besteden aan het krijgen van social signals.

Laat je eens adviseren

Wij hebben ons natuurlijk gespecialiseerd in social media en alles wat daarbij komt kijken. Ook als het om social signals gaat, kunnen wij je alles vertellen. Wil jij ermee aan de slag en kun je wel wat doeltreffend advies gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op.