9 social media fouten die alle bedrijven wel eens maken

Iedereen maakt wel eens een foutje op social media. Het nadeel is dat een klein foutje op social media je duur kan komen te staan als je dit foutje op de bedrijfspagina maakt. In de praktijk zien we het vaker mis gaan, in meer of mindere mate. Bedrijven moeten nu eenmaal tien keer nadenken voor zij iets plaatsen en soms is daar eenvoudigweg geen tijd voor.

Probeer deze fouten altijd te voorkomen

Vrijwel alle bedrijven die goed actief zijn op social media hebben wel eens een foutje gemaakt op de sociale netwerken. Er zijn dan ook social media fouten die vrij veel voorkomen. Hieronder vind je de 9 meest voorkomende fouten die bijna alle bedrijven wel eens maken. Zo kun jij ze in de toekomst voorkomen.

1. Generieke berichten

Generieke posts zijn posts die ook zomaar door een concurrent geplaatst zouden kunnen worden. Dit moet je natuurlijk altijd voorkomen door je posts een unieke invalshoek te geven, bijvoorbeeld. Posts die (te) snel worden geschreven zijn vaak generiek, dus plan voldoende tijd in voor het creëren van je posts.

2. Amateuristische foto’s

Je hebt een fantastisch idee voor een post op social media, maar je kunt er zo snel geen goede rechtenvrije foto bij vinden. Je treft alleen foto’s van slechte kwaliteit aan.. ‘Dat moet dan maar’ en je plaatst een geweldige post met een amateuristische foto op social media. Dit wordt je niet in dank afgenomen en je sterke post levert je uiteindelijk niets dan negatieve comments op.

3. Geen samenhangende strategie

Weet jij wanneer een mooie branding binnen een uurtje vaak volledig wordt verpest? Dat is het moment wanneer er een nieuwe social media manager wordt aangenomen die nog niet goed bekend is met de merkidentiteit en de bijbehorende strategie. Wisselingen tussen on-brand en off-brand binnen een onsamenhangende strategie zijn funest.

4. Verkeerde netwerk

We zien wel eens posts van bedrijven die zich richten op 65-plussers verschijnen op Snapchat. Dat is nou net niet zo handig, want hier zijn nauwelijks mensen uit deze leeftijdscategorie te vinden. Bedrijven voelen soms de drang om op elk sociaal netwerk actief te zijn. Dit is echt niet nodig. Focus je op de social media netwerken die bij jouw bedrijf en jouw doelgroep aansluiten.

5. Het tussendoortje

Deze fout wordt voornamelijk binnen kleinere bedrijven gemaakt. Men is niet bereid om een social media expert in dienst te nemen en wil ook niet investeren in het uitbesteden van social media. In plaats daarvan krijgt de inkoper of bijvoorbeeld de officemanager de extra taak om social media bij te houden. Het moet gewoon ‘even tussendoor’ worden gedaan. Dit is duidelijk zichtbaar aan de posts en zorgt ervoor dat het succes op de sociale kanalen uit blijft.

6. Veel te veel

Ja, je moet actief zijn op social media om succes te kunnen boeken, maar dit betekent zeker niet dat je elk uur iets moet posten. Integendeel! Als je te veel post op social media, dan irriteer je je doelgroep al snel en gaat je activiteitsniveau op social media je tegenwerken. In sommige gevallen staan minder gelijk aan meer, en social media posts zijn hier een goed voorbeeld van.

7. Geen begeleiding

Het komt vaker voor dat bedrijven een link delen en daarmee ‘klaar’ zijn met de post. Dit kan tegenwoordig echt niet meer. Je moet elke post echt voorzien van een zogenaamde redactioneel commentaar, ofwel een begeleiding bij de link die je deelt. Mensen klikken niet zomaar alles aan wat zij tegen komen op social media, dus het is aan jou om hen te overtuigen dat jouw link de moeite van het bekijken waard is.

8. Verkeerde hashtags

Verkeerd hashtaggebruik komt heel veel voor. Het gaat dan niet alleen om een verkeerde keuze aan hashtags, bijvoorbeeld door het toepassen van irrelevante keywords, maar ook om het toevoegen van het verkeerde aantal hashtags. Het is niet de bedoeling dat je tientallen hashtags bij een LinkedIn update plaatst of bij een Facebook post. Voor een post op Instagram zijn twee hashtags eigenlijk te weinig. Kies de juiste hashtags en het juiste aantal hashtags voor elke post en voor elk sociaal kanaal.

9. Inzet van zwakke punten

We zien het vaker gebeuren dat bedrijven op social media aan de slag gaan met hun zwakke punten in plaats van hun sterke punten. Hoe dan? We zullen een voorbeeld noemen. Een bedrijf is sterk in het schrijven van waardevolle content, maar merkt op dat video steeds belangrijker wordt. Het maken van video’s behoort tot de zwakke punten van het bedrijf. Toch stapt het bedrijf over van geschreven content (sterke punt) naar videocontent (zwakke punt) omdat dit populairder aan het worden is. Op deze manier geeft je je sterke positie weg en maak je een beroerde ruil. Speel altijd optimaal in op je sterke punten, want daar scoor je mee.

Optimaal scoren op social media?

Wil jij ook optimaal scoren op de sociale kanalen, maar merk je dat jouw bedrijf nog wel wat te winnen heeft? Je kunt eens een social media training volgen om meer te leren over hoe jij de sociale netwerken laat spreken (en werken) voor jouw bedrijf!