8 Goede voornemens voor marketing managers in 2013

Het nieuwe jaar is begonnen en dit betekent weer volop kansen en mogelijkheden om uit te pakken met nieuwe marketingcampagnes. Heb je ook al nagedacht over jouw goede voornemens voor 2013? Wat ga jij dit jaar anders of nieuw doen op het gebied van marketing? Hieronder heb ik een aantal goede voornemens gezet voor marketing & communicatie managers waar je dit jaar mee aan de slag kunt!
goede voornemens 2013

Goede voornemens voor marketing managers

Er spelen een hoop trends waar je als marketing manager rekening mee moet houden in 2013. Dit zijn echter naar mijn mening enkele belangrijke trends waar je iets mee moet doen.

#1 Collega’s inzetten als bij acties en campagnes

Negeer je collega’s binnen de organisatie niet, maar betrek ze actief bij campagnes en acties die je gaat uitvoeren dit jaar. Door ze erbij te betrekken zullen ze met nog meer plezier werken. Daarnaast hebben je collega’s ook een netwerk van vrienden en familie. Als zijn positief gaan praten over hun werkgever op verjaardagen en op online kanalen dan geeft dat natuurlijk gratis bekendheid.

#2 Organisatie duurzaam maken

Rond 2010 is het onderwerp duurzaamheid echt op de agenda gekomen bij veel bedrijven, maar veel (kleine) MKB’ers hebben nog steeds weinig concreets gedaan aan hun duurzaamheidsbeleid. Ga daarom dit jaar werken aan het reduceren van de co2 en maak je organisatie ‘groener’. Naast dat dit goed is voor het milieu en de omgeving creëert het ook volop publiciteitsmomenten.
twitter zakelijk inzetten

#3 Actief social media gaan inzetten

Hoe lang wil je nog wachten met het gebruik van social media? Het wordt nu echt tijd dat je gaat beginnen met Twitter, LinkedIn en Facebook. Maak de accounts aan, richt een dashboard in, maak een planning en richtlijnen en ga starten. Social media is geen ‘rocket science’, je moet het alleen doen en vooral volhouden. Verstuur daarom iedere dag een nieuwtje of update.

#4 Bekijk je communicatiemiddelenmix eens goed

Afgelopen jaar heb je waarschijnlijk een breed scala aan communicatiemiddelen ingezet, maar welke van die middelen heeft nu niet het gewenste effect gehad? Analyseer je communicatiemiddelenmix en kijk welke middelen je dit jaar opnieuw gaat inzetten en welke je even in de koelkast zet. Daarnaast kun je ook op zoek gaan naar nieuwe communicatiekanalen, zoals social media.

#5 Storytelling over het bedrijf

Het bedrijf waar je werkt heeft een verhaal over het moment van ontstaan tot waar het vandaag de dag staat. Dit prachtige verhaal kun je gaan delen met je klanten en ik raad je ook zeker aan om dit te gaan doen. Vertel jouw klanten hoe het bedrijf is gegroeid en welke hoppels het heeft moeten nemen. Deze informatie geeft jouw klant een beter beeld van je bedrijf en zal daarom graag zaken blijven doen.

#6 Beginnen met bloggen

Het inzetten van een blog is een zeer goedkoop, maar effectief middel om traffic naar de site en aandacht te krijgen. Op je blog schrijf je artikelen die relevant zijn aan jouw bedrijf en interessant zijn voor de lezer. Onderwerpen waarover je zou kunnen bloggen zijn: Open Dagen, Nieuws, Nieuwe producten, Nieuwe personeel, Tips, Oplossingen voor problemen en ga zo maar door!

#7 Video’s van producten gaan maken

Naast het schrijven van blogs is het ook aan te raden om video’s te gaan maken van producten. Jouw klanten zijn visueel ingesteld en willen graag zien wat zij gaan kopen. Maak dus een video van al uw producten of diensten en vertel daarin wat de voor- en eventuele nadelen zijn. Coolblue uit Rotterdam doet dit behoorlijk goed op hun YouTube kanaal.

#8 Maak een infographic

Waarschijnlijk zul je afgelopen jaar vast wel eens een infographic hebben gezien. Het vaak een lange grote afbeelding met daarin resultaten die op grappige manier worden gepresenteerd. Veel mensen hebben namelijk geen zin om lange rapporten te lezen, maar nemen liever even een infographic door. Ga je dus dit jaar een rapportage publiceren, denk er dan over na om een infographic te laten maken.

Veel succes in 2013!

Ik wens je veel succes in 2013 met het bereiken van je marketing doelstellingen. Mocht je een keer willen sparren over hoe je meer kunt halen uit social media of ander communicatiemiddel, laat het mij dan weten.