Social media adverteren: daarom wil jij er ook mee aan de slag!

Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met social media adverteren. Dat is ook belangrijk, want steeds vaker geldt dat gewoon posten niet meer voldoende is om de doelgroep optimaal te bereiken. Juist omdat er meer advertenties op social media verschijnen, is er minder ruimte voor organische posts. Wanneer je grootste concurrenten volop investeren in social media adverteren, dan kun je eigenlijk niet achterblijven. Wie succes wil bereiken op de sociale kanalen, heeft sterke campagnes nodig.

Dáárom is social media adverteren zo belangrijk

Heb je een unieke business en niet veel concurrentie op social media? Dan kan het natuurlijk prima zijn dat het voor jouw bedrijf nog helemaal niet nodig is om te gaan adverteren op social media. Toch, voor de meeste bedrijven geldt dat social media adverteren gewoon een must aan het worden is om nog impact te hebben. Goede kans dus dat dit ook voor jouw bedrijf geldt. Social media adverteren levert veel belangrijke voordelen op. Wij geven je inzicht in drie van de belangrijkste voordelen van social media adverteren.

1. Je haalt meer uit je organische aanwezigheid

Steeds meer merken worden op Instagram en Facebook geplaagd door een dalend organisch bereik. Dit wordt eigenlijk alleen maar sterker, wat vooral te maken heeft met de sociale algoritmen. Deze algoritmen geven meer ruimte aan betaalde content vergeleken met organische content. Hoe meer merken in betaalde content investeren, hoe kleiner het organische bereik wordt.

Ga je aan de slag met social media adverteren, dan heeft dit ook invloed op je organische content. Anderzijds, wat je organisch doet, kan de betaalde campagnes rechtstreeks beïnvloeden en optimaliseren. De boost werkt dus beide kanten op, waardoor je eenvoudigweg meer impact bereikt op social media.

2. Je bouwt sneller naamsbekendheid op

Juist omdat het organisch bereik kleiner wordt op social media, wordt het lastiger om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Het is zelfs zo dat het bereiken van bestaande klanten en mensen die je volgen lastig kan zijn. Er is immers geen garantie dat zij jouw organische inhoud te zien krijgen, omdat het mogelijk verdwijnt tussen de betaalde advertenties. Je kunt sneller naamsbekendheid opbouwen en nieuwe doelgroepen bereiken door aan de slag te gaan met social media adverteren.

Moderne advertenties op social media stellen merken in staat om doelgroepen te hyper-targeten op basis van specifieke parameters. Denk hierbij aan mensen die eerder bij je hebben gekocht, aan potentiële klanten die lijken op de demografische doelgroep van je merk en aan prospects en leads die je website hebben bezocht.

3. Je verzamelt snel waardevolle informatie

Social media-advertenties zijn ook een ideale manier om snel waardevolle informatie over zowel je merk als je publiek te verzamelen. Campagnes kunnen je een goudmijn aan marketinggegevens opleveren. Advertenties bieden een manier om de prestaties van onder meer CTA’s, aanbiedingen en advertentiematerialen te meten. Het belangrijkste voordeel is natuurlijk wel dat de gegevens uit deze campagnes echte mensen vertegenwoordigen en geen hypothetische gegevens. Het is als merk goed om social media adverteren te zien als een schaalbare manier om marktonderzoek uit te voeren.

Start met social media adverteren

Merken die een optimale impact op social media willen bereiken, kunnen eigenlijk niet meer zonder social media-advertenties. Het organische bereik neemt steeds verder af en dat betekent dat er meer aandacht en budget naar social media adverteren moet gaan. Wil jij wel gaan adverteren op social media, maar weet je niet goed hoe je dit nu het meest effectief aanpakt? Wij helpen je graag verder. Volg eens een social media training bij ons.