Aangepaste doelgroepen op Facebook: 5 opties

Aangepaste doelgroepen voor Facebook advertenties bieden veel voordelen. Ditzelfde geldt overigens voor de advertenties op Instagram. Adverteren voor deze twee sociale kanalen wordt gecombineerd in de Facebook Ads Manager. Vanaf hier kun je al je advertenties weergeven en al je aangepaste doelgroepen maken en beheren. Belangrijk om te weten is dat je verschillende soorten aangepaste doelgroepen op Facebook kunt bouwen.

De verschillende opties voor aangepaste doelgroepen

Binnen Facebook zijn er een handvol aangepaste doelgroepen die je kunt bouwen. Lang niet alle bedrijven adverteren op Facebook. Van de bedrijven die dit wel doen maakt slechts een deel gebruik van de mogelijkheden voor aangepaste doelgroepen. Wanneer jij met aangepaste doelgroepen op Facebook aan de slag gaat, dan kun je je concurrentie dus een streepje voor blijven. Wij vertellen je meer over de 5 opties voor aangepaste doelgroepen op Facebook.

1. Standaard aangepaste doelgroepen

Op de eerste plaats vinden we de standaard aangepaste doelgroepen, ook wel de klantlijst genoemd. Deze doelgroep is gebaseerd op een lijst met e-mails, telefoonnummers of gebruikers-ID’s. Deze lijst kan Facebook vervolgens overnemen en matchen met de Facebook lijst met gebruikers. Meestal zal je merken dat Facebook tussen 60 en 70 procent van de contacten op jouw klantenlijst kan matchen.

2. De aangepaste doelgroep voor websites

Met deze optie bouw je het publiek op basis van het verkeer naar je website op. Met behulp van Facebook Pixel-tracking kun je een doelgroep maken van mensen die een specifieke pagina op jouw website hebben bezocht gedurende een bepaalde periode.

3. De aangepaste doelgroepen op basis van app-activiteit

Heb je een mobiele app of misschien wel een mobiele game? Dan kun je ook een doelgroep opbouwen op basis van de acties die mensen binnen deze app uitvoeren. App-activiteit kan je veel leren over de mensen die gebruik maken van de app. Deze gegevens, dus de app-activiteit op zich, kun je gebruiken als basis voor een aangepaste doelgroep.

4. Offline activiteiten gebruiken voor aangepaste doelgroepen

We gaan eigenlijk voortdurend uit van online activiteiten, waardoor we makkelijk vergeten dat er ook nog offline activiteiten zijn. Heb je een fysieke winkel? Dan is het goed mogelijk om ook de offline activiteiten mee te laten spelen in het creëren van aangepaste doelgroepen op Facebook. Denk bijvoorbeeld aan gesprekken die in de fysieke winkel plaatsvinden.

5. Via de betrokkenheid een aangepaste doelgroep ontwikkelen

Deze aangepaste doelgroepen kunnen worden gebaseerd op wie zich bezighoudt met jouw profiel, je events, je video’s en je posts. Je kunt zelfs een tijdsbestek van de betrokkenheid instellen, zodat je een aangepaste doelgroep bouwt van mensen die recentelijk betrokkenheid hebben getoond, zoals in de afgelopen 3 maanden tijd.

Wil jij ook aangepaste doelgroepen op Facebook bouwen?

Aangepaste doelgroepen op Facebook leveren meer kansen op en kansen leiden tot succes als je het goed aanpakt. Wil jij ook met aangepaste doelgroepen aan de slag en wil je meer uit al je Facebook activiteiten halen, maar weet je niet goed hoe? Wij helpen je graag! Volg bij ons een Facebook training en je weet precies hoe jij meer uit al je Facebook activiteiten haalt voor jouw bedrijf.