Social commerce blijft zich verder ontwikkelen

Social commerce draait vooral om het verkopen van producten via de sociale kanalen. Meerdere kanalen kunnen uitstekend worden ingezet voor dit doeleinde. Denk maar aan Facebook, Instagram en Pinterest. Merken gebruiken al langere tijd social media om hun producten te verkopen. Social commerce is een nieuwe winkelstraat voor merken geworden, en deze trend zal alleen maar sterker worden.

Voorspelling: social commerce blijft groeien!

Social commerce is hard op weg om een ​​mainstream retailkanaal te worden, vergelijkbaar met andere media, zoals websites en offline winkels. Deze trend zal zich verder versterken met steeds meer sociale netwerken die pro-selling functies introduceren, zoals shoppable posts. Online shoppen kennen we inmiddels natuurlijk al jaren. Het jaar 2020 – en daar hoeven we je vast niets nieuws over te vertellen – heeft ervoor gezorgd dat het online shoppen alleen maar groter is geworden. Ook het gebruik van sociale kanalen heeft een behoorlijke boost gekregen. En ja, één plus één is twee, niet waar? Het jaar 2020 heeft social commerce echt trending gemaakt. Van shoppable posts tot Instagram Storefronts, sociale netwerken evolueren voortdurend naar retailplatforms. Merken en marketeers zullen deze benutten en social commerce integreren in hun verkoopstrategieën voor de komende jaren.

Waarom is social commerce zo succesvol?

Social commerce is vooral succesvol door de combinatie van ingrediënten. Mensen zijn goed bekend met de sociale kanalen en voelen zich er ‘thuis’. Ze gaan op een vertrouwde manier om met de kanalen en ervaren extra gemak om ook via die kanalen inkopen te doen. Het is makkelijk om direct vanaf het sociale platform een aankoop te kunnen doen. Consumenten ervaren dan ook vooral voordeel op het vlak van gemak. Ondernemers ervaren het voordeel vooral op het vlak van snelheid. Consumenten bedenken zich minder snel over hun aankoop wanneer zij deze direct vanaf een sociaal kanaal doen dan wanneer zij vanaf dat kanaal eerst nog naar een webwinkel moeten navigeren.

De belangrijkste redenen om social media te gebruiken

Hootsuite vroeg onlangs aan hun klanten wat ze probeerden te bereiken met sociale media. Verreweg de meest populaire reden voor bedrijven die sociale media gebruikten was dat ze meer nieuwe klanten werven. Maar liefst 73 procent ziet dit als de belangrijkste reden. Dit werd gevolgd door een toenemende naamsbekendheid, met 64 procent. Het genereren van conversies (leads, aankopen en productvragen) kwam op de derde plaats met 45 procent. Een groot deel van de marketeers geeft aan in de toekomst meer aandacht te gaan besteden aan social commerce.

Consumenten moeten de risico’s wel kennen

Met elk voordeel komt ook altijd een nadeel mee. In het geval van social commerce, en vooral de toenemende populariteit daarvan, gaat het om het toenemende aantal onbetrouwbare partijen die er ook mee aan de slag gaan. We zien steeds meer webwinkels op de sociale kanalen verschijnen die klanten wel laten afrekenen, maar vervolgens geen product toesturen. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld. Het is vooral voor consumenten daarom aan te raden om niet té impulsief te worden en altijd bewust te blijven van de risico’s. Ken je de verkopende partij niet? Doe dan eerst wat onderzoek naar de betrouwbaarheid.

Je moet de sociale kanalen wel goed kennen

Voor ondernemers geldt dat het vooral heel belangrijk is om goed overweg te kunnen met de sociale kanalen voordat je aan de slag gaat met social commerce. Een klein foutje kan een complete campagne om zeep helpen en dat is eeuwig zonde. Wij helpen je natuurlijk graag. Volg bijvoorbeeld eens een social media training bij ons!