Dit waren de grootste social media trends van 2020

We mogen wel zeggen dat 2020 voor iedereen een bijzonder jaar is geweest. Linksom of rechtsom, voor iedereen van 2020 een heel ander jaar dan verwacht. Voor social media heeft het jaar ook veel betekend. We zijn namelijk meer met social media gaan doen. Mede door het thuiswerken en de must om mensen online te bereiken hebben de sociale kanalen een echte boost gekregen. We hebben meer tijd aan de sociale netwerken besteed en uiteindelijk zijn hierdoor ook nieuwe trends ontstaan. Andere trends bestonden al, maar zijn versterkt door de omstandigheden. Wij geven je graag inzicht in de belangrijkste social media trends van 2020.

De top 10 social media trends van 2020

Er zijn nieuwe social media trends ontstaan en andere social media trends hebben zich snel verder ontwikkeld. Uiteindelijk hebben we een mooie top 10 van trends op social media kunnen opstellen:

  1. Social commerce is veel sterker geworden
  2. Video inhoud is de sociale kanalen verder gaan domineren
  3. Online trainingen zijn booming geworden
  4. Het gebruik van social media voor klantenservice nam sterk toe
  5. Regelgevende en juridische controle van sociale netwerken nam toe
  6. Augmented Reality bereikte een hogere acceptatie
  7. Influencer marketing heeft zich heel snel verder ontwikkeld
  8. De prestaties van sociale niche platforms verbeterden sterk
  9. Kortstondige inhoud heeft sterk aan populariteit gewonnen
  10. Technologie acceptatie bereikte een ongekend niveau

Gaan deze trends zich voortzetten?

Een deel van de social media trends van 2020 is ontstaan als direct gevolg van de coronacrisis. Een voorbeeld hiervan is natuurlijk de sterke toename van klantenservices via de sociale kanalen. Een belangrijke vraag is dan ook vooral of de trends zich ook zullen voortzetten en ontwikkelen wanneer de coronacrisis eindelijk voorbij is. Experts in de wereld van social media zijn ervan overtuigd dat de trends zich zeker voort zullen zetten. De veranderingen gingen snel, maar juist hierdoor hebben we ze ook snel ‘eigen’ gemaakt.

Tip: Op zoek naar een platform voor jouw online training? Maak dan een account aan bij Skillba.com

We zijn nu gewend aan deze nieuwe manier van handelen. Willen we een klantenservice ‘spreken’? Dan gaan we naar een sociaal netwerk om de klantenservice aan te spreken. De teleurstelling zou groot zijn als deze er niet meer blijkt te zijn na de coronacrisis. Juist dit gegeven maakt duidelijk dat veel social media trends van 2020 alleen maar zullen gaan groeien in de toekomst.

Blijf de social media trends altijd volgen

Social media trends kunnen heel snel ontstaan, zeker in uitzonderlijke situaties die verandering eigenlijk afdwingen. De coronacrisis is hier uiteraard een voorbeeld van. Snelle veranderingen vragen ook om snel handelen van ondernemers die actief zijn op de sociale kanalen. Het is aan de ondernemer om in te blijven spelen op de nieuwste trends op social media. Houd de trends daarom altijd in de gaten, zeker nu social media in één klap een nog veel grotere rol is gaan spelen. Ben jij actief op social media, maar heb je het idee dat je er niet het beste uithaalt voor je bedrijf? Laten we er samen eens naar kijken! Neem contact met ons op of volg eens een social media training.