Merkambassadeurs op Instagram monitoren: 5 tips!

Merkambassadeurs op Instagram kunnen echte influencers zijn, maar het kunnen ook tevreden klanten zijn. Op dit moment kiezen steeds meer bedrijven ervoor om te gaan samenwerken met een influencer. Dit heeft vooral te maken met het feit dat influencers een groot netwerk hebben opgebouwd en daarmee een heel breed bereik hebben. Toch betekent dit niet dat een samenwerking met een influencer per definitie vruchtbaar is. Zo moet de influencer, en vooral het netwerk van de influencer, wel relevant zijn voor jouw business. Het is belangrijk om de prestaties van jouw merkambassadeurs te monitoren.

Zo monitor je jouw merkambassadeurs op Instagram

Om ervoor te zorgen dat je merkambassadeurs programma op Instagram zijn volledige potentieel bereikt, wil je je verdiende media bijhouden. Maak een spreadsheet, raadpleeg je verdiende media en gebruik Google Analytics om vast te leggen hoe jouw programma presteert. Om je ambassadeurs op individueel niveau te kunnen volgen, vraag je ze om je link in hun bio te plaatsen op de dag dat ze over jou posten. Zelfs als ze je link niet in hun bio plaatsen, kun je de resultaten van je merkambassadeurs programma nog steeds volgen op Instagram. Wij geven je graag 5 tips voor het effectief bijhouden van de statistieken van je merkambassadeurs.

1. De impressies

Het is op de eerste plaats belangrijk om het aantal impressies bij te houden. We hebben het dan voornamelijk over het aantal volgers dat jouw merkambassadeur op Instagram heeft. Neemt dit aantal af of neemt het juist toe? Wanneer het aantal afneemt, dan is het tijd om de strategie aan te passen.

2. Het aantal likes

Een totaal bereik is natuurlijk niet alles. Mensen kunnen posts zien, maar niet interessant vinden. Het is daarom ook belangrijk om goed te kijken naar het aantal likes dat jouw merkambassadeur ontvangt op de posts over jouw merk.

3. Het aantal posts

Met een influencer spreek je in de meeste gevallen een aantal posts per week of per maand vast, maar dit betekent niet dat de influencer zich hier ook aan houdt. Dit hoeft geen bewuste actie te zijn. Er kan bijvoorbeeld ook een gebrek aan inspiratie ontstaan, waardoor er ineens minder posts ontstaan dan afgesproken. Controleer het aantal posts.

4. Distribueer de posts

Als jouw merkambassadeurs jouw link in hun bio plaatsen, dan levert dit extra mogelijkheden op om goed te kunnen monitoren. Distribueer hun berichten die naar jouw website zijn gebracht. Dit is alleen mogelijk wanneer zij daadwerkelijk een link naar jouw website of webpagina in hun bio hebben geplaatst.

5. Controleer de verkopen

Zorg er altijd voor dat je het aantal verkopen goed in de gaten houdt. Hierbij is het natuurlijk belangrijk dat je de verkopen aan de merkambassadeur koppelt, zodat je goed inzicht hebt in welke verkopen zijn gerealiseerd door tussenkomst van de merkambassadeur. Ook dit is alleen mogelijk wanneer zij jouw link in hun bio plaatsen.

Aan de slag met merkambassadeurs op Instagram

Op Instagram speelt ‘invloed’ een heel grote rol. Instagram gebruikers zullen altijd meer waarde hechten aan posts van merkambassadeurs dan aan advertenties die jij, als bedrijf, zelf plaatst. Het is juist daarom belangrijk om merkambassadeurs voor jou te laten spreken. Ga je de samenwerking aan met een influencer? Maak je keuzes dan bewust en blijf monitoren. Wil jij meer uit je Instagram activiteiten halen? Dan ben je bij ons welkom voor een Instagram training.