Inspiratie vinden voor social media: hoe doe je dat?

Het is heel belangrijk om jouw merk goed actief te houden op social media. Natuurlijk hoef je niet dagelijks 10 updates te plaatsen. Dit kan, afhankelijk van het netwerk en de specifieke inhoud van je posts, zelfs tegen je werken. Wel is het belangrijk om regelmatig iets van je te laten horen op social media. Dan heb je natuurlijk wel voldoende inspiratie nodig om goede posts te delen.

Zo vind je inspiratie voor social media

Als je net begint met social media, dan zit je vaak boordevol inspiratie. Helaas houdt het eens op met de inspiratie, bijvoorbeeld door drukte op het werk of omdat er gewoon even weinig gebeurt. Toch moet je social media wel bijhouden. Wij geven je graag een paar tips voor het vinden van inspiratie voor social media.

1. Wat deelt de concurrentie op social media?

Het is natuurlijk belangrijk dat jouw merk uniek is op social media. We raden je dan ook niet aan om gedeelde posts van je concurrent te ‘hergebruiken’. Toch, je kunt succesvolle posts van concurrenten wel gebruiken als inspiratiebron. Neem de basis en maak het beter!

2. Heb je interessante case studies?

Case studies werken altijd goed. Je kunt ze inzetten voor storytelling en daar scoor je eigenlijk altijd punten mee als je het goed aanpakt. Kijk eens naar je case studies en pik er een paar waardevolle uit. Ga hiermee aan de slag en vorm ze om tot unieke, pakkende stukjes storytelling.

3. Wat doen de toppers op social media?

Je kunt ook de winnaars van The Facebook Awards of The Shorty Awards bekijken voor voorbeelden van merken die aan de top staan ​​van hun sociale mediaspel. Bekijk ook de Fridge-Worthy, de tweewekelijkse prijsuitreiking van Hootsuite, waarin merken worden belicht die slimme dingen doen op sociale media. Laat je inspireren!

4. Wat zijn jouw favoriete merken op social media?

Waarschijnlijk heb je zelf ook wel een aantal merken die je enthousiast volgt op social media. Je volgt deze merken niet zomaar. Blijkbaar posten zij dingen waar jij blij van wordt, slimmer van wordt of (jawel!) geïnspireerd door raakt! Merken die jij volgt kunnen je inspireren voor je eigen posts.

5. Waar hebben jouw klanten het over?

Consumenten kunnen ook inspiratie bieden op sociale media. Waar hebben jouw beoogde klanten het online over? Wat kun je leren over hun wensen en behoeften? Als je bestaande sociale kanalen hebt, dan kun je je volgers ook vragen wat ze van je willen. Zorg ervoor dat je levert waar ze om vragen. Dus, vraag gewoon eens wat jouw doelgroep graag (meer) van jou zou willen zien en haak hierop in.

Ons boek helpt jou zeker ook verder

Zeker als je al langere tijd actief bent op social media valt het niet mee om steeds weer inspiratie te vinden voor je posts. Wij zijn ons hier zeker ook bewust van. Daarom hebben wij het boek 101 posts voor op social media uitgebracht. Dit boek geeft je alle inspiratie die je nodig hebt om jouw sociale accounts goed actief te houden. Je kunt het boek hier bestellen.