De marketeers van 2018 zijn gek op YouTube

YouTube heeft de helft van alle reclame op internet in handen. Dat is natuurlijk niet voor niets. Met de opkomst van video’s is het aanbod van YouTube duidelijk: een enorm publiek dat informatieve en vermakelijke inhoud wil. Daar zijn marketeers natuurlijk dol op!

Marketeers kiezen steeds vaker voor YouTube

YouTube is bijzonder groot. Met meer dan een miljard gebruikers heeft het sociale platform 1/3 van internet te pakken. Er wordt dagelijks een miljard uur aan video’s bekeken op YouTube. Maar liefst 90 procent van de 18 tot 24 jarigen zijn dagelijks op YouTube te vinden. Van alle Amerikanen is dit 73 procent! De cijfers liegen er niet om: YouTube is groter dan welk netwerk ook. Het is dan ook niet vreemd dan marketeers steeds vaker kiezen voor YouTube. Onderstaande statistieken laten je de werkelijke waarde van YouTube inzien.

YouTube is mobiel

De helft van alle kijkuren per dag, dus een half miljard uur per dag, is mobiel. Mensen pakken steeds makkelijker de smartphone om even een video te bekijken. De gemiddelde sessie duurt drie kwartier. YouTube mag hiermee meer kijkers ontvangen dan de 10 beste primetime shows van Amerika bij elkaar opgeteld.

Effectiviteit voor marketeers

Bijna 79 procent van alle marketeers is van mening dat YouTube het meest effectief is als het gaat om videomarketing. Meer dan de helft van alle Amerikaanse marketeers heeft een deel van het marketingbudget gereserveerd voor videoadvertenties op YouTube. Van deze groep is maar liefst 79 procent ervan overtuigd dat de video-inhoud het aantal aankopen sterk zal verhogen. Maar liefst 84 procent is zeer tevreden over de resultaten die worden bereikt met videoadvertenties op YouTube.

Budgetten worden verhoogd

YouTube ontvangt op dit moment maar liefst 27 procent van alle uitgaven van marketeers aan digitale videoadvertenties. Dit geeft natuurlijk aan hoe dol marketeers op YouTube zijn. Maar liefst 62 procent van de marketeers is van plan om dit jaar het budget voor video-inhoud op YouTube verder te verhogen.

YouTube weergaveresultaten

Elke marketeer droomt ervan om op het leaderboard van YouTube te verschijnen met een effectieve advertentie. Dit is niet voor niets. De 10 beste advertenties van 2017 wisten maar liefst 14 miljoen uur aan weergavetijd te bereiken. Zij genereerden 539 miljoen weergaven. Je kunt je voorstellen dat dit de verkopen een enorme boost heeft gegeven.

Niet alleen voor B2B

YouTube is niet alleen ideaal voor B2B marketeers, maar ook voor B2C marketeers. Iedereen maakt immers gebruik van YouTube. Het is zelfs zo dat B2C marketeers een nog iets hogere waardering toekennen aan YouTube. Van alle B2B marketeers waardeert 81 procent YouTube als advertentieplatform. Onder de B2C marketeers is dit 82 procent. Er zijn in 2018 dubbel zo veel kleine en middelgrote bedrijven actief op YouTube dan in 2016.

Volle aandacht

Door middel van eye-tracking kan worden onderzocht in hoeverre een advertentie nu werkelijk aandacht krijgt. Ipsos-Reid voerde een studie uit op basis van eye-tracking met betrekking tot YouTube advertenties. Hieruit bleek dat YouTube advertenties 83 procent aandacht krijgen. Ter vergelijking: voor televisiereclames geldt hier een percentage van 45 procent. Slechts 12 procent van de kijkers op YouTube doet even iets anders wanneer er een advertentie verschijnt. Voor televisiereclames geldt dat 26 procent van de kijkers even iets anders gaat doen tijdens de commercials. Daarnaast wordt er ook goed geluisterd naar de YouTube advertenties. 95 procent van alle kijkers luistert ook naar de advertenties. Dit zorgt voor een groter merkbewustzijn en een groei van de merkherkenning.

Meer video’s bekijken

Interne gegevens van YouTube tonen aan dat kijkers die een advertentie hebben gezien vaak doorklikken naar het kanaal van het merk om daar meer video’s te bekijken. Advertentiekijkers belanden 10 keer zo vaak op een merkkanaal dan mensen die de advertenties niet bekijken.

Sterke video’s voor YouTube

Marketeers zijn dus zeker dol op YouTube, maar om echt goede resultaten te behalen heb je wel écht sterke video’s nodig. Kun jij wel wat hulp gebruiken? Wij beschikken over alle professionele apparatuur en montagesoftware om een sterke video te maken van jouw bedrijf, evenement, product of dienst. Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken. Natuurlijk kun je ook even een kijkje nemen op ons YouTube-kanaal.