Marketeers en social media: nieuwe statistieken!

Marketeers en social media: a match made in heaven! Marketeers gaan steeds meer gebruik maken van social media en dat is natuurlijk een goed teken! Sociale kanalen bieden eindeloos veel mogelijkheden waar marketeers maar al te graag gebruik van maken. We hebben het dan zeker niet alleen over marketeers die actief zijn voor grote bedrijven, maar vooral ook over de professionals die voor kleinere ondernemingen werken. Wij delen graag een aantal nieuwe statistieken (2021) met je.

Promotie is een belangrijk doel

Wanneer we kijken naar het doel van het gebruik van social media voor kleine bedrijven, dan zien we dat promotie op de eerste plek staat. Marketeers die kleine bedrijven meer naamsbekendheid willen geven kiezen graag voor social media. Maar liefst 77,6 procent van deze marketeers geeft aan social media vooral te gebruiken voor promotie. Hierbij is promotie op Facebook favoriet.

Hogere mate van afhankelijkheid

Zijn we afhankelijk van social media? Niet echt natuurlijk, maar toch zijn er steeds meer bedrijven die op bepaalde vlakken wel merken dat zij echt afhankelijk zijn van social media. Zo geeft 44 procent van de lokale bedrijven aan dat zij van social media afhankelijk zijn voor het genereren van naamsbekendheid. Daarnaast geeft 41 procent aan afhankelijk te zijn van social media voor het verhogen van de inkomsten.

Merkbare verbetering in verkopen

Marketeers zijn natuurlijk al jarenlang actief op social media. Meer dan de helft van alle marketeers die minstens 2 jaar actief zijn op social media merkt een verbetering in de verkopen. Zij geven dan ook aan dat de stijging in de verkopen vooral te maken heeft met de activiteiten op social media.

Meer online bezoekers

Niet alleen de verkopen stijgen door de inzet van social media. De marketeers geven ook aan dat er meer activiteit is op de zakelijke website of in de webwinkel. Maar liefst 75 procent van de marketeers ziet de bezoekersaantallen groeien sinds de aanwezigheid van het bedrijf op social media.

Belangrijkste voordeel is naamsbekendheid

Naamsbekendheid en merkbekendheid. Uiteindelijk draait het daar allemaal om. Dat is de basis die nodig is om uiteindelijk succes te bereiken. Het belangrijkste voordeel van social media is de mogelijkheid tot het vergroten van de merk- en naamsbekendheid. Maar liefst 89 procent van de marketeers zegt dat hun inspanningen op het gebied van sociale marketing de bekendheid van hun bedrijf hebben vergroot.

Wat doet de consument van vandaag?

Als er aan de kant van de marketeers zo veel verbetering te zien is door social media, dan moeten we aan de andere kant – die van de consument – natuurlijk ook verandering zien. Dit zien we zeker. Voorheen zochten mensen vooral naar een product. Product gevonden? Direct bestellen! Er werd niet echt verder gekeken. Vaak vergat men gewoon waar het product gekocht werd, zolang het maar geleverd was. Dat is nu zeker anders. Maar liefst 35 procent van de consumenten geeft aan eerst te zoeken naar informatie over een bedrijf via social media.

Volg eens een social media cursus!

De sociale kanalen bieden eindeloos veel kansen, aan alle ondernemers. Zowel grote als kleine bedrijven kunnen er flink voordeel mee doen. Wel is het dan belangrijk dat je social media op de juiste wijze voor jouw bedrijf laat spreken. Heb je het gevoel dat de prestaties een beetje achter bijven? Volg dan eens een social media cursus bij ons!