5 don’ts bij het promoten van je bedrijf

Het is natuurlijk altijd een goed idee om je bedrijf of je merk te promoten op social media. Tegenwoordig vormen de sociale kanalen dé plek om je bedrijf of merk goed onder de aandacht te brengen. Veel bedrijven halen dan ook veel voordeel uit de sociale kanalen, zoals een hogere omzet, een groter klantenbestand en meer engagement. Toch zijn er ook bedrijven die juist nadelen ondervinden van hun aanwezigheid op social media. Dit komt in de meeste gevallen doordat zij het onbewust op een verkeerde manier aanpakken.

Voorkom deze missers bij het promoten van je bedrijf

Je wilt je bedrijf of merk goed promoten op social media, zodat je optimaal voordeel kunt halen uit je activiteiten op de sociale kanalen. Goed plan! Dat betekent wel dat je ver weg moet blijven van de missers die veel bedrijven nog maken op social media. Wij geven je inzicht in de 5 belangrijkste don’ts bij het promoten van je bedrijf of merk.

1. Alleen maar over je bedrijf posten / praten

Er zijn bedrijven die elke post op social media volpompen met zelfpromotie. Dit gaat volgers snel irriteren, waardoor zij weer gaan ontvolgen. Zo bereik je nooit het succes dat je zoekt op social media. Het is goed om de zogenaamde 20-80 regel aan te houden voor je posts. Laat slechts 20 procent van je posts gaan over je eigen bedrijf en over het promoten van je merk, product of dienst. De overige 80 procent zorg je voor interessante, leuke en luchtige posts.

2. Actief worden op alle sociale kanalen tegelijk

We zien het vaak gebeuren: een bedrijf is eerst helemaal niet te vinden op social media en vervolgens is het bedrijf op alle sociale kanalen aanwezig. Als je eenmaal hebt besloten om actief te worden op social media, wat natuurlijk heel positief is, dan is het verleidelijk om direct alle beschikbare kanalen aan te spreken. Dit is niet aan te raden. Elk kanaal is anders en vraagt tijd en aandacht om het goed te leren kennen. Daarnaast is het heel moeilijk bij te houden als je van het ene op het andere moment actief bent op alle kanalen. Het risico dat je het weer laat versloffen is groot. Bedenk je ook dat het niet aan te raden is om op elk platform dezelfde posts te plaatsen. Unieke posts zijn belangrijk!

3. Veel te veel posten

Je wilt actief zijn op social media. Dat snappen we! Dit is natuurlijk ook belangrijk als je succes wilt halen uit social media. Dit betekent echter niet dat je tien of twintig posts per dag moet plaatsen. Mensen vinden het heel vervelend als hun tijdlijn gevuld wordt door één partij. Hier komt nog bij dat je heel snel door je inspiratie heen bent. Post dus niet te veel, want het gaat mensen irriteren en je weet zelf al snel niet meer wat je moet posten. Dit zorgt ervoor dat je makkelijker overstapt op irrelevante posts en dat gaat je nog meer volgers en likers kosten. Doe dit dus niet en houd mate. Eén post per dag is prima.

4. Volgers of likers kopen

We hebben het al zo vaak gezegd, maar toch gebeurt het nog steeds. Er zijn nog altijd bedrijven die volgers of likers kopen. Een partij vraagt om een bepaald bedrag en in ruil daarvoor krijg je honderden tot wel duizenden volgers of likers in één keer toegeschreven aan je profiel. Het klinkt misschien aantrekkelijk, maar het is zeer onverstandig. De volgers of likers zijn vaak nep. Gaat het wel om echte personen? Dan zijn het personen die helemaal geen interesse hebben in jouw bedrijf, waardoor zij niets voor je zullen doen. Hier komt nog bij dat het aantal volgers of likers helemaal niet relevant is voor het succes dat je bereikt op social media.

5. Gewoon maar wat doen op social media

Je hebt al tijdenlang privéaccounts op social media en je gaat er goed mee om. Opeens besluit je om ook zakelijk aan de slag te gaan met social media, dus dat doe je gewoon en je ziet wel wat ervan komt. Dit werkt niet, helaas. Het bereiken van zakelijk succes op social media is heel iets anders dan het krijgen van veel likes van je vrienden. Bedrijfsaccounts werken anders en vragen om extra aandacht. Succes komt niet aanwaaien, jammer genoeg. Stel een goed, slim en effectief social media plan op. Zonder plan gaan de sociale kanalen niet optimaal voor je werken.

Wij helpen je graag verder

Wil jij aan de slag met social media en wil je hiervoor een effectief plan opstellen, maar weet je niet goed hoe? Wij helpen je natuurlijk graag! Daarnaast ben je bij ons altijd welkom voor een social media training, zodat je zeker weten sterk aan de slag gaat op social media. Zo vergroot jij je kansen op succes!