Meer merkbetrokkenheid realiseren via social media

Meer merkbetrokkenheid leidt uiteindelijk tot een grotere klantenkring, tot meer waardering en loyaliteit richting je bedrijf en natuurlijk ook tot meer omzet. Social media is tegenwoordig echt wel ‘the place to be’ om te werken aan meer merkbetrokkenheid. Marketeers zetten betrokkenheid op de tweede plaats van belangrijkste redenen waarom zij op social media focussen. Op de eerste plaats staat het verkrijgen van meer naamsbekendheid. Interacties met social media merkperceptie verbeteren zowel de loyaliteit als de mond-tot-mondreclame.

Waarom focussen op meer merkbetrokkenheid op social media?

Naamsbekendheid, imago, merkbetrokkenheid… allemaal zaken die om aandacht vragen op social media. Ze leveren je allemaal voordeel op, elk op hun eigen manier. Waarom zou je nu focussen op het verkrijgen van meer merkbetrokkenheid op social media?

Hier zijn meerdere redenen voor de noemen, maar de belangrijkste reden is wel het algoritme van social media. De algoritmen van social media platforms, zoals die van Facebook en Instagram, geven prioriteit aan posts met een grotere betrokkenheid bij hun feeds. Dit doen wij, omdat ze ervan uitgaan dat gebruikers meer geïnteresseerd zijn in het zien van zeer boeiende inhoud. Kortom, als je wilt dat meer mensen jouw posts onder ogen krijgen, dan is het nodig om boeiende inhoud te posten voor meer merkbetrokkenheid.

Hoe meet je de merkbetrokkenheid op social media?

Als je meer merkbetrokkenheid wilt realiseren, dan is het belangrijk om te blijven meten en analyseren. Op de eerste plaats let je op het aantal opmerkingen, deelacties en likes op al je posts. Daarnaast kijk je ook naar hoeveel mensen jouw merk noemen op social media. Vooral het bijhouden van je posts is belangrijk om steeds meer merkbetrokkenheid te realiseren. Durf soms risico’s te nemen in wat je deelt.

“Vallen is niet erg, blijven liggen wel”

Door de resultaten met elkaar te vergelijken ontdek je namelijk steeds beter wat voor soort posts veel activiteit opwerken en wat voor soort posts niet interessant gevonden worden door jouw doelgroep. Uiteindelijk wil je steeds meer interactie op social media en dat realiseer je door de posts steeds meer aan te passen naar wat jouw doelgroep graag van jou wil zien.

Steeds betere posts voor op social media

Net als metrische gegevens over merkbekendheid, kun je de betrokkenheidsstatistieken handmatig volgen via de sociale-mediaplatforms zelf. Gebruik bijvoorbeeld Facebook Insights of Twitter-analyse. Je kunt ook een analysetool voor sociale media gebruiken. Er zijn veel verschillende, goede tools beschikbaar om interactie te volgen. De rapporten helpen je om steeds betere posts voor op social media te bedenken. Als je eenmaal weet wat goed werkt voor jouw doelgroep, dan zie je vanzelf steeds meer merkbekendheid ontstaan. Kom je eens zonder inspiratie te zitten? Gebruik dan ons boek 101 posts voor op social media. Je kunt het boek hier bestellen.