SEO en Instagram Reels: dé perfecte mix voor marketeers

Instagram marketing krijgt natuurlijk al langer aandacht van ervaren marketeers. Dit social media kanaal hoort zeker thuis in elke marketingstrategie. Een combinatie waar veel marketeers nog niet aan gedacht hebben, maar die zeker wel veel voordelen biedt, is de combinatie tussen SEO (Search Engine Optimization) en Instagram Reels.

Instagram biedt meer SEO mogelijkheden

SEO is heel belangrijk en dat weten natuurlijk alle marketeers. Ook op social media kan er goed rekening gehouden worden met SEO. In november 2020 kondigde Instagram aan dat het platform zoekvriendelijker zou gaan worden. Er is dus meer ruimte om aan de slag te gaan met SEO op Instagram en voor marketeers is dit een geweldige verbetering. Er ontstaan namelijk meer kansen op een groter bereik van berichten. Besteed extra aandacht aan relevante trefwoorden in bijschriften en Instagram is in staat om te identificeren wat er in je bericht staat. Hierdoor wordt je bericht breder getoond en bereik je dus een groter publiek.

Hoe komt SEO samen met Reels?

We zijn inmiddels allemaal wel bekend met Reels. Deze functie werd op Instagram gelanceerd om de strijd aan te gaan met het in populariteit groeiende TikTok. Hierbij gaat het om een vorm van inhoud die in 15 tot 30 seconden wordt aangeboden op een creatieve en vermakelijke manier. Dit maakt deze vorm van inhoud ideaal om snelle en opvallende momenten te creëren. IG Reels staat centraal in de update van Instagram en dit geeft aan dat het een functie is die zal blijven. TikTok is razend populair en er ontstaan veel trends. Deze trends zijn belangrijk voor marketeers wanneer zij SEO en Instagram Reels samen willen brengen.

TikTok trends worden gezocht op Instagram

Zeker de jongere generatie wordt helemaal ‘wild’ van de TikTok trends. Ze kijken er met veel plezier naar en, als het even kan, doen ze er graag aan mee. Het beweegt hen ook om verder te zoeken op andere platforms naar de trend. Dit is precies waar SEO en Instagram Reels samenkomen. Als marketeer is het goed om de trends op TikTok in de gaten te houden. Maak notities over welke muziekjes het meest populair zijn, bijvoorbeeld, en ontdek hoe jij hier je eigen draai aan kunt geven. Vervolgens maak je inhoud op Instagram Reels waarbij je gebruik maakt van de trends op TikTok. Voeg de relevante trefwoorden toe en Instagram gaat voor je aan de slag. Je zult zien dat je zo veel meer aandacht weet te trekken naar jouw Instagram Reels.

Houd het zo kort mogelijk

Instagram Reels met een duur van 15 seconden presteren aanzienlijk beter dan de Reels met een duur van 30 seconden. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de Instagram Reels preview wordt beperkt tot de duur van 15 seconden, waarna mensen eerst moeten klikken om verder te kunnen kijken. Dit doen de meeste mensen niet. Houd het daarom voor zo ver mogelijk op Reels van maximaal 15 seconden, zodat de volledige video in de voorbeeldmodus wordt afgespeeld. Moedig kijkers in het onderschrift aan om de Instagram Reel te delen of op te slaan. Dit zal ervoor zorgen dat jouw inhoud beter presteert in het algoritme (SEO) van Instagram.

Bereik jouw Instagram doelen

De Instagram updates zorgen ervoor dat marketeers nu veel meer voordeel uit hun inzet op het platform kunnen halen. Bedrijven kunnen meer zichtbaarheid realiseren en volgers aantrekken die voor hun bedrijf worden gezien als ideale klanten. Onthoud wel altijd dat het belangrijk is om consistent te blijven met je Instagram strategie, vooral omdat de resultaten in de loop der tijd plaatsvinden en niet ‘over nacht’. Wil jij jouw Instagram doelen bereiken en ben je benieuwd hoe jij meer uit dit sociale kanaal kunt halen voor je bedrijf? Volg dan eens een Instagram training bij ons.