10 Tools om je concurrenten online te analyseren

Natuurlijk houd jij je vooral bezig met je eigen online resultaten, maar vraag jij je niet ook zo af en toe eens af hoe het toch komt dat de concurrent nét even iets beter boert op het internet? Ligt het aan jouw marketingstrategie of misschien wel aan de content inhoud?

Veel bedrijven zijn best nieuwsgierig naar wat de concurrent doet op internet en hoe de concurrent dit doet. Logisch, want als je weet hoe de concurrent het doet, dan kun jij hier handig op inspelen! In dit blog lees je welke tools je kunt gebruikten!

Concurrenten analyseren

Er zijn meerdere manieren om te checken wat de concurrent in zijn schild voert als het om online succes gaat. Hier heb je namelijk handige tools voor en iedere tool richt zich weer op een ander online vlak. Sommige tools zijn gratis, andere kosten een paar euro per maand. Wij hebben 10 praktische tools voor je verzameld voor het effectief analyseren van je concurrenten.

1. Fanpage Karma

Voor veel bedrijven is Facebook onmisbaar geworden. Fanpage Karma is een tool die je helpt meer inzicht te krijgen in de bedrijfspagina van je concurrent. De statistieken laten je belangrijke informatie zien over onder meer engagement, aantal likers van de bedrijfspagina en best scorende posts.

2. BuiltWith

Scoort de website van jouw concurrent beter dan jouw website? Dan is het goed om eens een kijkje te nemen in de technologie van de website. BuiltWith is een praktische tool die je in kunt zetten om informatie te achterhalen over de website van jouw concurrenten. Je krijgt informatie over onder meer websitestatistieken, het platform en het CMS dat in gebruik is.

3. SimplyMeasured LinkedIn Analysis tool

Zoals de naam het al aangeeft is dit een handige tool om LinkedIn bedrijfsprofielen te analyseren. LinkedIn is heel belangrijk en het spreekt voor zich dat je hier beter wilt scoren dan je concurrent. SimplyMeasured geeft je onder meer inzicht in de beste tijdstippen op het gebied van interactie, de beste dagen voor activiteit en in de posters die het meest actief zijn. Met deze informatie kun jij je LinkedIn strategie effectief aanpassen.

4. LikeAlyzer

LikeAlyzer is ook een tool speciaal voor Facebook. Deze tool geeft je niet alleen een praktische analyse over likes, maar voorziet je ook van nuttige feedback. Deze feedback kun jij direct gebruiken om in de toekomst meer likes te krijgen.

5. Ahrefs

Zoekmachineoptimalisatie is natuurlijk één van de belangrijkste factoren als het gaat om online vindbaarheid. Ahrefs is een tool die zich vooral richt op deze factor. Je kunt tot wel vijf verschillende websites vergelijken met elkaar. Kies dus je belangrijkste vier concurrenten, plaats je eigen website erbij en ontdek makkelijk hoe de onderlinge verhoudingen zijn op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Je ziet onder meer inkomende links en domain rank.

6. SharedCount

SharedCount is een ideale tool om te gebruiken als je meer inzicht wilt krijgen in de verspreiding van online content. Je kunt linkjes invoeren in de tool, waarna deze je alle informatie geeft over de manier waarop de betreffende content is gedeeld. Je ziet onder meer tweets en retweets, pins en repins, en verkregen likes.

7. Google

De meesten van ons maken bijna dagelijks gebruik van Google, maar we gebruiken de zoekmachine eigenlijk nooit voor het analyseren van concurrenten. Zonde, want het werkt eigenlijk heel simpel. Typ in de zoekbalk het woord ‘site’ gevolgd door een dubbele punt en de domeinnaam (site:ttmcommunicatie.nl) en Google laat je zien hoeveel pagina’s er worden weergegeven in de zoekresultaten.

Wanneer blijkt dat je concurrent wel 10.000 resultaten oplevert en jouw website ‘slechts’ 1.000, dan is het tijd om meer webpagina’s aan je website toe te voegen. Kijk over welke topics jouw concurrent schrijft en ga zelf aan de slag met content marketing.

8. Twitonomy

Weet jouw concurrent je steeds weer te verslaan op Twitter? Dan is er een handige tool om in te zetten, namelijk Twitonomy. Deze tool geeft je onder meer informatie over mentions, antwoorden en retweets. De statistieken geven weer welke soorten content het best weten te scoren, zodat jij hier snel op in kunt spelen.

9. Quicksprout

Voer tot vier verschillende websites in voor een uitgebreid overzicht. Quicksprout is een handige tool die je inzicht biedt in onder meer laadsnelheden, social media en zoekmachineoptimalisatie. Daarnaast kun je direct ook zien in hoeverre iedere website is voorzien van een responsive webdesign.

10. Monitorbacklinks

Wil je weten waarom je concurrent continu bovenaan in Google staat? Wellicht heeft het te maken met het aantal backlinks? De tool monitorbacklinks geef je inzicht van welke kanten jouw concurrent backlinks krijgt.

Communiceer met je klanten!

Of het nu gaat om communicatie via je website, via social media of bijvoorbeeld via je digitale nieuwsbrief: een persoonlijke en doelgerichte communicatie naar je prospects en klanten toe is belangrijk. Doet jouw concurrent dit beter dan jij? Dan kan ook dit ervoor zorgen dat de concurrent je voorbij rent op internet. Een goede content marketing training geeft jouw online prestaties de boost die je nodig hebt!