5 interessante weetjes over storytelling

Storytelling wordt door steeds meer bedrijven aangesproken op meerdere manieren. Je kunt natuurlijk veel kanten op als het om storytelling gaat. Je kunt het gebruiken in webinars en presentaties, maar bijvoorbeeld ook in social media posts, in videomateriaal en in je zakelijke blogs. Storytelling werkt, maar dan moet je het wel op de juiste wijze aanpakken.

Leer van deze storytelling weetjes

Storytelling kan een ideale manier zijn om meer publiek te betrekken en om meer mensen te overtuigen om zakelijk met jou in zee te gaan. Hoe meer je weet over storytelling, hoe beter en effectiever je het aan kunt pakken. Daarom hebben wij 5 interessante weetjes over storytelling voor je bij elkaar gesprokkeld.

1. Het doel van storytelling

Het is goed om je te realiseren dat het doel van storytelling voor ieder bedrijf anders is. Ieder bedrijf wil er iets anders mee bereiken. Gebruik dus geen technieken van andere bedrijven wanneer het doel niet overeen komt. Goede kans dat storytelling op die manier helemaal niet werkt voor jou. Verreweg de meeste bedrijven gebruiken storytelling om ervaringen te creëren die beslissingen beïnvloeden.

2. Emoties zijn onmisbaar

Storytelling is het meest effectief wanneer je jouw publiek laat denken dat jouw verhaal hun eigen idee is. Jouw verhaal is hun verhaal, jouw ervaring is hun ervaring en jouw keuze is hun keuze. Dit klinkt misschien simpel, maar dat is het zeker niet. Je kunt alleen als het ware in het hoofd kruipen van jouw publiek wanneer je veel doet op het vlak van emotionele relaties. Zonder emoties is storytelling niet effectief.

3. Je publiek optimaal betrekken

Het is natuurlijk belangrijk dat je jouw publiek zo veel mogelijk betrekt bij jouw verhaal. Storytelling draait dan ook voor een heel groot deel om het vinden van dat lijntje tussen jou en je publiek. Je kunt publiek op meerdere manieren beter betrekken, maar de praktijk leert dat het gebruik van metaforen in het verhaal zorgt voor de grootste successen.

4. Direct resultaat

Veel marketinginspanningen hebben tijd nodig om succes op te leveren. Je doet heel veel, maar je ziet niet direct resultaat. Je werkt hiermee aan resultaat op de lange termijn, wat natuurlijk ook heel goed is. Toch wil je soms ook wel direct resultaat zien en dat realiseer je het best door middel van storytelling. Verreweg de meeste bedrijven geven aan dat storytelling de beste activiteit voor direct resultaat is.

5. De hersenen aansturen

Door middel van goede storytelling kun je echt in iemands hoofd kruipen, waar je een grote invloed hebt op de gedachtegang. Onderzoek heeft uitgewezen dat storytelling het deel van de hersenen activeert dat de zintuigen aanstuurt én dat storytelling het deel van de hersenen aanspreekt dat beweging regelt. Eén en één is twee!

Storytelling effectief toepassen

Je kunt storytelling op veel verschillende manieren toepassen, waaronder ook op social media. Veel bedrijven halen groot succes uit storytelling activiteiten op de sociale kanalen, vooral omdat daar over het algemeen een groot publiek bereikt kan worden. Succes op social media komt echter niet vanzelf. Hoe beter je social media kent, hoe meer succes je eruit kunt halen. Precies zoals dit ook geldt voor storytelling. Wil jij alles weten over social media? Volg dan eens een social media training bij ons.