In hoeverre kun je in blogs rekening houden met BERT?

Heb jij inmiddels al gehoord van BERT? Misschien heb je nog geen idee waar we het over hebben, misschien heb je er al van alles over gelezen. Veel bedrijven zijn behoorlijk geschrokken van de komst van BERT, een nieuwe update van Google. We weten allemaal dat Google met regelmaat het algoritme aanpast, waardoor de rankings weer net even anders in elkaar steken. Hierdoor moeten we vaak ook anders omgaan met SEO, bijvoorbeeld in blogs, om goede resultaten te behalen in de zoekmachine. BERT is de grootste update van Google in vijf jaar tijd en veel ondernemers maken zich grote zorgen. Maar, is dit wel nodig?

BERT is de opvolger van RankBrain

De voorloper van BERT is RankBrain. Deze update is er inmiddels alweer een aantal jaren en we zijn er helemaal op ingesteld. RankBrain was de update die zorgde voor het gebruik van kunstmatige intelligentie in de zoekmachine. De tijd van keywords zonder voegwoorden en ‘gewoon maar herhalen met die handel’ was dan ook echt voorbij met de komst van RankBrain. Google wist veel beter waar je het nu precies over had in je content en kon hierdoor ook veel beter inschatten of het content van waarde was voor de lezer. We mogen rustig zeggen dat RankBrain de wereld van veel SEO-bedrijven op de kop heeft gezet. Nu hebben we te maken met BERT, de eerste grote update sinds RankBrain.

Waarom is BERT anders dan andere updates?

BERT is een update die in de kern heel anders is dan alle eerdere updates die we voorbij hebben zien komen van Google. Het is namelijk zo dat BERT niet direct invloed heeft op content, maar de update heeft vooral invloed op de zoekopdracht. Dit is nu precies wat de ondernemer niet in de hand heeft. Wat is dan precies de bedoeling van deze update?

De bedoeling van BERT

Makkelijk gezegd zorgt BERT ervoor dat de context van een zoekopdracht nu wordt begrepen door Google. Dit zorgt ervoor dat de zoekresultaten veel beter aansluiten bij de werkelijke vraag. Voorheen kreeg je resultaten te zien gebaseerd op de specifieke woorden die je had ingevoerd in je zoekopdracht. Nu herkent Google de context tussen de verschillende woorden binnen de zoekopdracht, waardoor de resultaten beter zijn. Dit betekent ook dat de resultaten niet per se woordelijk overeen komen met de woorden in de zoekopdracht. Het is de werkelijke inhoud die het best past bij het vraagstuk.

Hoe kun je in je blogs rekening houden met BERT?

Op dit vlak hebben we eigenlijk goed nieuws én slecht nieuws voor je. Het goede nieuws is dat je helemaal niets hoeft te veranderen aan je blogs. Je hoeft niets anders te doen bij het schrijven en publiceren van je volgende blogs. Alles blijft bij het oude, tenminste, als je al blogs van hoge waarde schreef, met veel relevante informatie en zonder rekening te houden met Google. Het slechte nieuws? Je kunt dus totaal geen rekening houden met BERT. Voor het eerst hebben we te maken met een update waar je niet op in kunt spelen om hoger te scoren in Google.

Wat moet je dan wel doen?

Je wilt natuurlijk goed scoren in Google. Dat wil iedereen. Hoe die je dit dan nu nog, nu we te maken hebben met BERT en we hier niet op in kunnen spelen? De beste manier om toch wat in te spelen op BERT is om goede, waardevolle en informatieve content voor je lezers te publiceren. Zorg gewoon voor hoogwaardige content waar de lezer echt iets aan heeft. Hou geen rekening meer met Google of keywords in het bijzonder, maar bied jouw expertise aan binnen je inhoud. Dáár scoor je mee bij BERT. Wil jij goede blogs publiceren, maar vind je het lastig om deze zelf te creëren? Je kunt je blogs laten schrijven door ons!