Off-page SEO: wat is dit precies?

Off-page SEO zijn de verschillende zaken buiten je website om, die je kunt ondernemen om beter gevonden te worden. Het is de tegenhanger van On-page SEO. Veel mensen denken dat Off-page SEO vooral te maken heeft met linkbuilding. Dat wil zeggen: het plaatsen van linkjes op andere webpagina’s. Maar het is meer dan dit. Ook social media spelen een belangrijke rol in Off-page SEO. In dit artikel lees je over de verschillende zaken die hierin worden meegenomen.

Linkbuilding

Linkbuilding is een lastig proces. Links zoeken vanaf andere websites naar jouw website kan zorgen voor een positieve waardering. Die websites vinden blijkt in de praktijk echter vaak lastig. Tevens is het lastig om te bedenken welke anchor teksten je moet gebruiken. Met dit stappenplan vereenvoudig je dit proces.

1. Zoekwoorden
Op welke zoekwoorden wil jij worden gevonden? Dat zal je als eerste moeten bepalen.

2. Bepaal de haalbaarheid

Hoeveel concurrenten ranken momenteel op dit zoekwoord en is het wel haalbaar om hierboven te komen?

3. Concurrentie

Bekijk eventueel of concurrenten ook een groot backlinkprofiel hebben op dit zoekwoord. Je kunt dan bekijken met verschillende tools, waaronder Majestic SEO of Open Site Explorer.

4. Zoekwoorden

Maak een overzicht van de verschillende zoekwoorden én de concurrentie. Vervolgens kun je op zoek naar verschillende websites.

5. Links ruilen

Je kunt nu website-eigenaren benaderen om een linkje te ruilen. Je kunt ervoor kiezen om ook een link terug te plaatsen op je eigen website, maar dit heeft dan wel weer minder effect op de zoekresultaten. Als alternatief kun je er daarom ook voor kiezen om die link te kopen of te ruilen voor iets anders. Je kunt bijvoorbeeld een uitgebreide blog schrijven in ruil voor een link in zijn artikel.

Delen op social media

Social media zijn door de jaren steeds belangrijker geworden voor Off-page SEO. Het delen van interessante artikelen op de verschillende social media websites beïnvloedt de zoekresultaten van je website. Bovendien is het ook een goede manier om mensen naar je website te lokken. Je berichten zullen namelijk verspreid worden, waardoor mensen op je website komen. Google heeft nooit bevestigd dat social media bijdraagt aan een betere vindbaarheid, maar SEO-experts geloven het wel.

Social Bookmarking

In de verschillende browsers, waaronder Internet Explorer, Google Chrome en Firefox, is het mogelijk om bladwijzers aan te maken. Je kunt hier bijvoorbeeld de pagina’s plaatsen die jijzelf interessant vindt. Social Bookmarking werkt nog net iets anders: hierbij kun je ‘etiketten’ plaatsen op bepaalde websites. Dit kun je vervolgens weer delen op verschillende, speciale websites. Enkele voorbeelden zijn Delicious en Bibsonomy. Een Nederlandstalige website waar je je links op kan plaatsen is originalsingal.nl. Je website zal gezien worden door een breed publiek, wat weer zorgt voor meer bezoekers die naar je website komen. Als je je artikelen hier beschikbaar stelt, krijg je weer bezoekers die je anders nooit op je website zou krijgen. Dat draagt tevens bij aan Off-page SEO voor je website.

Aan de slag

Wil jij meer weten over linkbuiling en hoe je dit kunt inzetten? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. Wij kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.