Google gaat podcasts beter tonen in resultaten

Podcasts zijn populair, maar leken voor Google niet al te veel waarde te hebben. Hier komt verandering in, want Google heeft aangegeven dat linkjes naar podcast afleveringen zullen worden gemarkeerd in de relevante zoekresultaten. Hierdoor wordt er in één klap meer potentiële marktwaarde toegevoegd door Google en daar zullen velen dankbaar voor zijn. Vanaf nu mogen podcasts dus ook op de lijst van serieuze inhoudsoverwegingen staan als het gaat om het vergroten van de merkaanwezigheid.

Google laat speelbare podcast afleveringen zien

De zoekmachine heeft aangegeven per direct speelbare podcast afleveringen te zullen gaan tonen in de zoekresultaten wanneer er wordt gezocht naar podcasts over een specifiek onderwerp. De podcast afleveringen zullen gewoon worden ingevoegd tussen de video’s, afbeeldingen, nieuwsberichten en webpagina’s in de zoekresultaten.

Er wordt gebruik gemaakt van Google Begrip

Dat Google steeds meer begrijpt, dat is al geen nieuws meer. Dit feit wordt nu nog eens bevestigd door de manier waarop Google de podcast afleveringen gaat tonen. De zoekmachine gaat namelijk gebruik maken van het begrip om de podcasts te tonen. Google zal met behulp van dit begrip vaststellen waar er over wordt gesproken in een podcast aflevering, zodat er op een juiste manier gerankt kan worden.

De zoekmachine geeft aan dat relevante podcasts zullen worden gemarkeerd op basis van het onderwerp waarover wordt gesproken en wat afgeleid kan worden uit de titel en de beschrijving. Daarnaast geeft google aan ook specifieke audio-inhoud te kunnen begrijpen.

Steeds meer podcast luisteraars online

Steeds meer mensen luisteren met regelmaat naar podcasts en Google heeft gemerkt dat er ook steeds vaker via de zoekmachine wordt gezocht naar relevante podcasts. Google wil natuurlijk zo veel mogelijk zoekers op de gewenste manier bedienen en daarom is deze wijziging aangebracht. In Amerika luisteren ongeveer 124 miljoen mensen met regelmaat naar podcasts en dit aantal groeit.

Google wil de podcasters helpen om de merkbekendheid te vergroten en om hun publiek verder uit te breiden. Dit doet de zoekmachine ook door een optie voor uitgevers toe te voegen waarmee de podcasters kunnen aangeven waar en wanneer mensen ernaar kunnen luisteren. Zo kunnen podcasts die uitsluitend verkrijgbaar zijn bij een abonnement of aankoop eenvoudig worden gemarkeerd.

Podcast in gaan zetten voor branding

Bedrijven hebben in deze tijd een absolute contentmix nodig. Het is belangrijk om op meerdere manieren te focussen op content creatie en verspreiding van inhoud. De podcast viel er tot nu toe een beetje buiten, zeker met het oog op SEO, maar vanaf nu mag de podcast zeker worden toegevoegd aan de contentmix. Podcasts zijn nu veel waardevoller wanneer het gaat om branding.

Wil jij wel aan de slag met podcasts, maar weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken? Dan helpen wij je natuurlijk graag verder. Neem gerust eens contact met ons op voor meer informatie of advies.