Besteed jij genoeg aandacht aan sociaal luisteren?

Sociaal luisteren, of social listening, is ideaal om te kunnen blijven optimaliseren. We hebben het over sociaal luisteren als je ervoor zorgt dat je goed op de hoogte blijft van wat er over jouw bedrijf, merk, product of dienst wordt gezegd. Hier leer je van en je kunt waardevolle informatie verzamelen om direct in te kunnen zetten voor optimalisatie. Veel bedrijven zijn zich er niet bewust van dat niet iedereen directe feedback durft te geven. Vooral als het om negatieve feedback gaat. Niet elke ontevreden klant zal dit daadwerkelijk bij jou neer durven leggen, maar de kans bestaat wel dat deze klant de ontevredenheid op social media deelt. Om deze reden is sociaal luisteren belangrijk.

Weten wat er over je gezegd wordt

Je moet weten wat het woord is in de spreekwoordelijke sociale straat. Volg het gesprek zodat je kunt bijdragen aan – en actief kunt reageren op – waar jouw publiek het over heeft. Door goed te weten waar jouw doelgroep over praat leer je onder meer waar de interesses en behoeften liggen. Hier kun je op inspelen. Daarnaast is sociaal luisteren natuurlijk vooral ook volgen wat er over jou gezegd wordt op social media. Natuurlijk valt het niet mee om alles in de gaten te blijven houden. Je hoeft dan ook niet de hele dag bezig te zijn met sociaal luisteren. Het kan rommelig worden als je alle gesprekken bij wilt houden, zeker als je je zelf ook in die gesprekken wilt mengen. Zorg er in elk geval voor dat je regelmatig even tijd reserveert voor sociaal luisteren, zodat je goed op de hoogte blijft en waardevolle informatie kunt verzamelen.

Sociaal luisteren in je voordeel gebruiken

Sociaal luisteren kan op veel verschillende manieren worden gebruikt. Als iemand bijvoorbeeld je merk noemt, dan wil je erbij zijn, vooral als een klant een probleem of een vraag heeft. Een snel en nuttig antwoord doet meer voor je merkimago dan advertenties ooit zouden kunnen. Maar het gaat niet alleen om reactief zijn. Je kunt ook proactief zijn door voorop te lopen bij het ontwikkelen van thematrends en te kijken hoe mensen erop reageren. Uiteindelijk verzamel je waardevolle informatie over jouw doelgroep en over wat zij daadwerkelijk van jouw dienst, product of service vinden. Zijn er meerdere mensen die dezelfde vraag stellen? Dan wijst dit erop dat het onderwerp van deze vraag niet duidelijk wordt omschreven op je website of je social media profiel. Je kunt dit direct aanpassen. Zo gebruik je verkregen informatie uit social listening direct in je voordeel.

Neem concurrentie ook mee in je strategie

Sociaal luisteren richt zich voornamelijk op je doelgroep. Jouw klant is dan ook het belangrijkst. Het is aan jou om te voldoen aan hun verwachtingen. Door je bezig te houden met sociaal luisteren ontdek je precies waar die verwachtingen liggen. Toch is het ook verstandig om je concurrenten ook op te nemen in je marketingstrategie rondom social listening. Ontdek eens hoe zij omgaan met hun publiek, wat zij goed doen en waar zij mogelijk toch iets tekortschieten. Kijk daarnaast ook op welke kanalen zij het meest actief zijn, zodat je nieuwe kansen en doelgroepen voor jezelf kunt blootleggen.

Sociaal luisteren wordt steeds belangrijker

Je hebt een effectieve social media strategie nodig als je echt succes wilt halen uit de sociale kanalen. Ga je een social media plan opstellen met het oog op marketing, dan mag je social listening marketing niet vergeten. Sociaal luisteren wordt namelijk steeds belangrijker, én je kunt er steeds meer waardevolle informatie uit halen. Wil jij het beste uit je social media-activiteiten halen? Wij helpen je graag. Volg eens een social media training bij ons. Wij hebben diverse goede mogelijkheden beschikbaar.