Social media accounts aanmaken en profielen verbeteren

We moeten allemaal zo veel mogelijk thuis werken. Het feit is dat je thuis vaak niet al het werk kunt doen wat je op de werkvloer wel kunt doen. Er blijft dus tijd over. Veel bedrijven realiseren zich dat het ‘online gebeuren’ nu een boost krijgt en dat het ook niet zal verdwijnen, ook niet ná corona. Dit zorgt ervoor dat bedrijven die nog niet actief waren op social media nu toch de stoute schoenen aantrekken. Zij gaan social media accounts aanmaken. Goed idee, maar pak het wel verstandig aan. Wij helpen je graag op weg.

Welke sociale kanalen wil je gaan gebruiken?

Op de eerste plaats is het heel belangrijk om te ontdekken welke sociale kanalen je wilt gaan gebruiken. Veel bedrijven die starten op social media maken de fout om direct op alle kanalen een account aan te maken. Dit zorgt ervoor dat je het niet makkelijk bij kunt houden. Daarnaast is het zo dat er maar bijzonder weinig bedrijven zijn die voordeel kunnen halen uit écht alle kanalen. Selecteer dus bewust door goed onderzoek te doen en ontwikkel vervolgens voor elk netwerk een slimme strategie. Tip: schrijf voor elk netwerk een missie op. Een verklaring van één zin om je gefocust te houden op een specifiek doel.

  • Voorbeeld 1 : We gebruiken Facebook voor klantenondersteuning om de e-mail- en belvolumes laag te houden.
  • Voorbeeld 2: We zullen LinkedIn gebruiken om onze bedrijfscultuur te promoten en te delen, om te helpen bij werving en belangenbehartiging van medewerkers.

Het instellen van je zakelijke profielen

Als je eenmaal besloten hebt op welke sociale kanalen je actief wilt worden, dan is het tijd om op die kanalen een account aan te maken. Heb je eerder al accounts opgezet? Dan is het misschien wel een goed idee om eens tijd en aandacht te besteden aan het optimaliseren van deze profielen. Door je profiel goed in te richten of slim bij te werken zorg je ervoor dat je profiel goed aansluit bij je nieuw ontwikkelde strategie.

Vul alle profielvelden goed in

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je alle profielvelden goed invult. Voeg hierin trefwoorden toe die mensen gebruiken om naar jouw bedrijf te zoeken. Gebruik consistente branding, zoals afbeeldingen en logo’s, zodat jouw profielen op de verschillende kanalen goed en makkelijk herkenbaar zijn. Gebruik altijd afbeeldingen van hoge kwaliteit die de aanbevolen afmetingen voor elk netwerk volgen.

Houd je sociale profielen actief en up to date

Dit klinkt heel eenvoudig, maar in de praktijk blijkt het vaak lastig. Veel bedrijven starten met social media, zetten een zakelijk profiel op, plaatsen een paar posts en zijn er vervolgens ‘klaar mee’. Helaas werkt dit niet. Het is belangrijk om je sociale kanalen actief te houden. Post dus regelmatig en zorg er ook voor dat jouw posts interessant of leuk zijn voor je doelgroep. Dit verhoogt de kans dat jouw doelgroep erop reageert en het deelt. Werk ook regelmatig je profielen bij, met nieuwe informatie en interessante toevoegingen. Zo zorg je ervoor dat online bezoekers van je profiel altijd de meest actuele informatie vinden.

Effectief starten met social media?

Veel bedrijven die nog niet actief waren op social media, of die slechts een inactief profiel hebben, willen nu effectief aan de slag met social media. Verstandig! Je kunt in deze tijd eigenlijk niet meer zonder social media. Wil jij effectief starten op social media, op de juiste kanalen en met scherp ingerichte profielen? Wij nodigen je uit om eens een social media training bij ons te volgen!