Content schrijven voor je doelgroep: wat moet je weten?

Je wilt natuurlijk goede content schrijven voor je doelgroep. Toch gaat dit niet vanzelf. Om echt gericht te kunnen schrijven voor de mensen die tot jouw groep (potentiële) klanten behoren, is het nodig om precies te weten wie zij zijn. Dit helpt je om een rode draad door al je content te laten lopen. Je zorgt makkelijker voor een eenduidige stijl die jouw doelgroep daadwerkelijk aanspreekt.

Wat moet je nu zoal weten over je doelgroep voordat je content gaat schrijven voor deze mensen? In deze blog geven wij je handige tips!

Content voor je doelgroep

Elke doelgroep is anders. Je kunt je voorstellen dat de doelgroep van een verkoper van rollators op een andere manier wordt aangesproken dan de doelgroep van een verkoper van schoolartikelen. Je kunt dus geen gebruik maken van standaarden voor het schrijven van goede content voor je doelgroep. Jouw doelgroep is immers uniek. Wij geven je 5 punten die je zeker moet weten over je doelgroep voordat je content voor deze doelgroep gaat schrijven.

1. Wie zijn jouw targets op demografisch gebied?

Je doelgroep valt op meerdere vlakken in bepaalde categorieën. Het is belangrijk om de belangrijkste demografische gegevens van jouw targets te verzamelen. We hebben het dan minimaal over leeftijd, geslacht, nationaliteit, etniciteit en beroep. Dit helpt je om een beeld te vormen van tegen wie je het eigenlijk hebt. Je kunt daar je communicatie op aanpassen om optimale impact te bereiken.

2. Wat voor stijl content ziet jouw doelgroep graag?

Content komt in veel verschillende stijlen. Denk aan formeel en informeel, aan zakelijk en lekker vlot, aan spontaan en georganiseerd. We houden nu eenmaal niet allemaal van hetzelfde en we vinden het ook niet allemaal prettig om op een bepaalde manier te worden aangesproken. Jongeren houden niet van ‘u’ en senioren houden vaak niet van ‘jij’. Belangrijke verschillen. Voor jou is het belangrijk om te weten met welke stijl content jij jouw doelgroep het best kunt aanspreken. Heb je deze stijl gevonden? Voer deze dan door in al je content. Wisselingen tussen ‘jij’ en ‘u’ zijn funest.

3. Welke soorten content scoren hoog bij jouw doelgroep?

Zoals content er in veel stijlen is, is het er ook in veel soorten. Denk onder meer aan foto, video, tekst en bijvoorbeeld infographics. Het is aan jou om te ontdekken welke soort content het best presteert bij jouw doelgroep. Experimenteer hiermee. Bied diverse soorten content aan en meet de prestaties. Dit helpt je bij de ontwikkeling van een effectieve strategie.

4. Waar besteedt jouw doelgroep de meeste tijd?

Op welke sociale kanalen is jouw doelgroep het meest actief? Dit is belangrijk om te weten. Richt jij je op professionals? Dan zal LinkedIn een slimme keuze zijn voor het aanbieden van content. Gaat je focus uit naar jongeren? Dan is Instagram waarschijnlijk een betere keuze. Alles hangt samen met jouw doelgroep. Dus, ontdek aan welke sociale kanalen jouw doelgroep veel tijd besteedt en neem die kanalen op in je social media strategie.

5. Wat wil jouw doelgroep weten?

Wat vaak verkeerd gaat bij het aanbieden van content is de focus op onderwerpen. Het is makkelijk om te focussen op wat jij wilt vertellen, maar dit komt lang niet altijd overeen met wat jouw doelgroep wil weten. Ook dit is een belangrijk verschil. Het gaat erom dat jij je doelgroep geeft wat zij nodig hebben. Zet je doelgroep centraal, ontdek wat jouw doelgroep wil weten en ga daarmee aan de slag.

Eenvoudig effectieve content schrijven

Door bovenstaande zaken te weten van je doelgroep, maak je het voor jezelf een stuk gemakkelijker om pakkende, effectieve content te schrijven. Blijft het toch een (te) grote uitdaging voor je of heb je er gewoon geen tijd voor? Dan kun je ook het schrijven van content, zoals je zakelijke blogs, uitbesteden aan ons. Wij regelen het graag voor je! Je kunt ook een content marketing training volgen bij ons!