Kun je ChatGPT inzetten voor je SEO?

We horen tegenwoordig veel over ChatGPT. Mocht je er nog niet van gehoord hebben; ChatGPT is een tool op basis van kunstmatige intelligentie, ook wel artificial intelligence of AI genoemd. Eén van de promoties is dat je tot wel 100 SEO-teksten kunt verkrijgen voor je website in slechts 20 minuten tijd. Dat is natuurlijk fantastisch, zeker als je je bedenkt hoeveel tijd het je zelf zou kosten om 100 SEO-teksten te schrijven. Het is niet de vraag of het echt mogelijk is, want dat is het, maar het is vooral de vraag of het ook verstandig is. Daar kijken wij graag verder naar.

Al je content laten schrijven door een ChatGPT tool

We hebben het dus over AI-tools die helpen bij het creëren van content, waarbij het eigenlijk niet zozeer uitmaakt om wat voor content het gaat. Je kunt SEO-teksten door de AI-tool laten creëren, maar bijvoorbeeld ook zakelijke blogs en social media posts. Het Amerikaanse mediabedrijf CNET heeft alles eens onder de loep genomen en aan een gedegen onderzoek onderworpen. Het klopt inderdaad dat een AI-tool in staat is om veel content in korte tijd te creëren. Er bestaat dus geen twijfel dat een AI de mogelijkheid heeft om 100 SEO-teksten te creëren in slechts 20 minuten tijd. De grote vraag is vooral: heb je ook echt iets aan deze 100 SEO-teksten? Daar zitten nog wel wat haken en ogen aan.

Hoe werkt ChatGPT precies?

Laten we eerst eens kijken naar hoe de ChatGPT tool nu precies werkt. Het is de bedoeling dat je zelf eerst eens kijkt naar wat nu relevant is binnen jouw niche. Verkoop je fietsen? Dan kun je via Google eenvoudig de meest gestelde vragen over fietsen vinden. Vervolgens knip je deze veelgestelde vragen over fietsen en die vragen kopieer je naar de ChatGPT tool. Je geeft vervolgens de opdracht om er een tekst van 500 woorden van te maken en de AI-tool doet het voor je. Je krijgt dus van de AI-tool een tekst van 500 woorden, die je vervolgens met behulp van je eigen kennis en expertise kunt bewerken. Dit betekent dus dat je in de basis goede technische inhoud kunt genereren, waardoor SEO-prestaties kunnen verbeteren, maar dat je alles wel zelf nog moet bewerken.

Kun je de SEO-teksten onbewerkt gebruiken op je website?

Ja en nee. Je kunt de SEO-teksten die door de AI-tool zijn gecreëerd in principe natuurlijk zo op je website plaatsen. Wel neem je hier volgens CNET grote risico’s mee die je als ondernemer waarschijnlijk niet wilt nemen. Op de eerste plaats werden er in de gegenereerde content meerdere fouten ontdekt. Deze fouten lopen uiteen van verkeerd gespelde namen tot onbegrijpelijke, vage zinnen. Ga je dus echt knippen en plakken? Dan is het risico heel groot dat je SEO-teksten publiceert die aardig wat fouten bevatten. Daar bovenop komt nog een probleem dat een goede ranking in Google behoorlijk in de weg kan staan, en dat probleem komt puur voort uit de manier waarop AI werkt.

AI werkt door gebruik te maken van internet

CNET maakt aan de hand van het onderzoek duidelijk dat er een belangrijk probleem kan ontstaan met de SEO-teksten die je laat genereren door een AI-tool, zoals ChatGPT. Artificial Intelligence werkt door gebruik te maken van internet. Alle informatie die door een AI-tool wordt aangeboden is dus afkomstig van internet. Dit betekent dat de gegenereerde SEO-tekst is samengesteld uit content die al op internet aanwezig is, en daar vinden we het grootste probleem op dit moment: plagiaat. We weten natuurlijk allemaal dat Google geen fan is van plagiaat, en dat is nog zacht uitgedrukt. Google heeft zelf inmiddels ook laten weten wat de zoekmachine vindt van teksten die door een AI-tool zijn gegenereerd.

Wat vindt Google van door AI-tools gegenereerde content?

Natuurlijk is Google inmiddels ook op de hoogte van het feit dat ChatGPT en andere AI-tools in staat zijn om content te genereren. De zoekmachine heeft hierop gereageerd met een statement dat door AI-tools gegenereerde content niet wordt meegenomen in de ranking wanneer het gedetecteerd wordt. Hierbij gaf Google de waarschuwing dat er boetes kunnen worden uitgedeeld, bijvoorbeeld in de vorm van het verwijderen van de website uit de zoekresultaten. Het 1-op-1 overnemen van SEO-teksten die door een AI-tool zijn gecreëerd is daarmee voor alle ondernemers zeer onverstandig.

Conclusie: ChatGPT gebruiken voor SEO-teksten of niet?

Het gebruiken van ChatGPT of een andere AI-tool voor het genereren van SEO-teksten is in de basis prima. Je kunt er goede basiscontent uit verkrijgen. Het publiceren van deze teksten op je website is ronduit onverstandig, omdat alles wat je aan informatie krijgt letterlijk van internet afkomstig is. Het is dus belangrijk om alle content die je uit de tool verkrijgt volledig te herschrijven. Dit kan je alsnog tijdwinst opleveren, zeker als je normaal gesproken veel tijd besteedt aan het verzamelen van informatie. In alle gevallen is het belangrijk dat de content op je zakelijke website uniek is. Je kunt het schrijven van unieke content, zoals zakelijke blogs en SEO-teksten, ook aan ons uitbesteden. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of advies.