SEO anno 2023: de meest gemaakte fouten

We hebben al jaren te maken met SEO, ook wel search engine optimization genoemd. Ondanks de jarenlange bekendheid van SEO, is het concept zeker niet standaard. Er worden namelijk steeds vaker aanpassingen gemaakt, zoals in het algoritme van Google, waar we onze SEO-activiteiten op aan moeten passen. Zeker de laatste grote Google update, genaamd BERT, heeft ervoor gezorgd dat je nu heel anders met SEO aan de slag moet op je website dan voorheen. Helaas zien we het op veel websites nog mis gaan, vooral omdat de websites al jaren niet meer zijn herzien. Waar gaat het nu het vaakst mis?

Voorkom deze SEO-fouten op jouw website

SEO-fouten op je website kunnen heel vervelend uitpakken voor de ranking van je website in de Google-resultaten. Zeker als jouw concurrenten wel zo goed mogelijk met SEO aan de slag gaan, wordt het erg lastig om nog een mooie positie te bereiken. Is jouw website al jaren niet meer herzien? Dan is het risico groot dat er ook op jouw website SEO-fouten te vinden zijn die een goede ranking in de weg staan. Wij geven je graag inzicht in 7 veel voorkomende SEO-fouten op zakelijke websites.

1. SEO-gegevens / meta gegevens niet invullen

Bij alles wat je op je website publiceert, kun je SEO-gegevens of metagegevens invullen. Heb je een WordPress website, dan kun je hiervoor diverse plugins gebruiken, waar Yoast SEO een heel bekende van is. Zakelijke blogs kunnen bijvoorbeeld worden voorzien van tags, een passende URL, een sterke meta description. Plaats je een foto? Dan kun je hierbij de alt-tag invullen. Helaas worden deze ‘invul-dingetjes’ vaak vergeten. Dit heeft een negatief effect op je SEO-score.

2. Interne plagiaat plegen

Dit zien we relatief vaak voorkomen, vooral als het om lokale SEO gaat en binnen webwinkels. Voor lokale SEO wordt er vaak een SEO-tekst voor een plaatsnaam geschreven en gepubliceerd. Vervolgens wordt deze tekst nog 20 keer op de website geplaatst, volledig hetzelfde, maar enkel met een andere plaatsnaam. Dit is interne plagiaat en daar houdt Google niet van. In webwinkels zien we het vaak gebeuren bij productteksten. Er zijn 10 producten die hetzelfde zijn, maar enkel in kleur verschillen. Alle producten krijgen dezelfde tekst, waarin enkel de kleur wordt aangepast. Ook dit is interne plagiaat. Voorkom dit en maak iedere tekst uniek.

3. Een teveel aan keywords in je content

Voorheen kenden we keyword density, ook wel zoekwoord dichtheid. Deze moest eerst op 3 procent liggen, later op 1,5 tot 2 procent. Tegenwoordig is keyword density niet meer zo krachtig en het is niet meer de bedoeling dat je hier sterk op focust. Beter is het om natuurlijke teksten te schrijven, waarin je niet bewust bezig bent met hoe vaak het keyword erin voor komt. Dit levert je een betere SEO-score op.

4. Het publiceren van te korte content

Te korte content, van minder dan 300 woorden, doet niet veel voor je website. Hiermee bereik je alleen nog iets als je totaal geen concurrentie hebt. Helaas zijn er maar weinig bedrijven die een dergelijke luxe positie hebben. Vrijwel alle bedrijven hebben concurrentie en dat betekent dat korte content niet voldoende is om optimaal te ranken. Probeer je content, zoals je zakelijke blogs, minimaal uit 500 woorden te laten bestaan. Uiteraard is het wel belangrijk dat de hele tekst relevant is. Ga dus niet ‘opvullen’ met loze woorden om aan een minimum aantal woorden te komen.

5. Geen aandacht voor linkbuilding

Linkbuilding is en blijft krachtig op het gebied van SEO. Google kijkt voor de ranking onder meer naar de tijd die op jouw website wordt besteed en het aantal webpagina’s dat wordt bekeken. Wanneer je interne links in je content toepast, dan verleid je mensen om door te klikken naar een volgende pagina. Het gevolg is ook dat ze meer tijd op jouw website doorbrengen. Het is niet de bedoeling dat je een zakelijk blog propvol met linkjes stopt, maar probeer wel altijd relevante links aan te brengen.

6. Langzaam ladende webpagina’s

Laadtijden hebben zeker ook invloed op je SEO-score en daarmee je ranking. Wanneer jouw webpagina’s niet snel genoeg laden, dan is het risico groot dat mensen wegklikken en naar de website van je concurrent gaan. Je bounce percentage wordt sky-high en de tijd die mensen op jouw website besteden is zeer kort. Dit doet je geen goed als het om je positie in Google gaat. Zorg er altijd voor dat je webpagina’s snel laden.

7. Onvoldoende verse content plaatsen

Google houdt van websites die in beweging zijn. Dat betekent dat het belangrijk is om te laten zien dat er altijd aan je website wordt gewerkt. De beste manier om dit te doen is door het regelmatig plaatsen van nieuwe content, zoals middels een zakelijk blog. Door steeds nieuwe content op je website te publiceren houd je je website ‘levend’ en daar houdt Google van. Daar komt nog bij dat zakelijke blogs makkelijk deelbaar zijn via social media, waardoor promotie eenvoudig is en je beter in staat bent om meer verkeer naar je website te trekken.

Heeft jouw website behoefte aan verse blogs?

Zakelijke blogs zijn dé manier om aan je SEO te blijven werken op je website. Helaas is het schrijven van zakelijke blogs niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig kun je dan je zakelijke blogs uitbesteden aan ons. Wij verzorgen de zakelijke blogs voor veel relaties en gaan ook graag voor jou aan de slag. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.