Bijna 90 procent van de bedrijven kiest voor AI-tools

AI-tools zijn op dit moment zonder twijfel ‘top of mind’. Dit is ook niet heel vreemd. In de laatste maanden horen we steeds meer over AI-oplossingen op het nieuws en merken we ook dat we er in het dagelijks leven steeds vaker mee te maken krijgen. Wij hebben al tientallen ChatGPT trainingen gegeven.

Op dit moment is het dan ook zo dat AI-technologie voor marketing steeds meer aandacht krijgt. Bijna 90 procent van de bedrijven geeft aan binnen 3 jaar te willen gaan investeren in AI-tools voor marketing.

De grootste angst: worden marketeers overbodig?

Bedrijfsleiders in alle sectoren raken steeds meer bekend met alle AI-technologie op het gebied van marketing. Waar de marketeer voorheen nog flink aan de slag moest om een perfecte afbeelding te creëren, wordt dit nu binnen een paar seconden door een AI-tool gedaan. AI-tools zoals Midjourney en Stable Diffusion worden massaal gebruikt voor het creëren van de perfecte visuele content. De grootste angst van marketeers is dan ook dat de AI-technologie ervoor gaat zorgen dat zij overbodig worden. Dit is zeker niet het geval. Bekwame social media marketeers worden zeker niet vervangen door de AI-technologie. Zij krijgen juist meer ruimte om grotere successen voor het bedrijf te bereiken.

Meer ruimte voor analyse en strategie

Contentcreatie kan op dit moment al gedeeltelijk – en soms zelfs in het geheel – worden overgenomen door AI-technologie. Dit betekent niet dat het werk van een social media marketeer volledig wordt overgenomen en dat deze overbodig wordt. In plaats daarvan betekent het vooral dat de social media marketeer meer ruimte krijgen om zich over analyse en strategie te buigen. Op deze manier zorgt de social media marketeer voor ‘voeding’ voor het deel dat door AI-tools kan worden overgenomen, zoals het creëren van visuele content. Voor de marketeers wordt de werklast efficiënter en kunnen social media gegevens beter worden benut. Op de lange termijn ontstaan er steeds meer procesverfijningen, waardoor AI-technologie vooral een springplank vormt die bedrijven op de lange termijn naar succes lanceert.

Bedrijven krijgen met AI-hindernissen te maken

De AI-tools krijgen nu sterk de aandacht van bedrijven, maar elk bedrijf moet er ook bij stil blijven staan dat AI-technologie nog opkomend is. Dit betekent dat er nog hindernissen ontstaan wanneer bedrijven AI willen integreren in de bestaande workflows. Er breekt een nieuw marketingtijdperk aan en dat gaat gepaard met een leercurve binnen elk bedrijf. Het implementeren van AI vereist training en middelen die een team klaarstomen voor minimale verwarring en maximale successen.

Nieuwe wetgevingen omtrent AI-oplossingen

Een ander punt waar bedrijven rekening mee moeten houden is de komst van nieuwe wetten en regelgevingen op het gebied van AI-technologie. Eerder al besloten een aantal landen om het gebruik van ChatGPT te verbieden, waarna het onder striktere voorwaarden weer toegestaan werd. Afbeeldingen gemaakt door een AI-tool, mogen op dit moment worden gepubliceerd zonder de vermelding dat het een door AI gecreëerde afbeelding is. Er bestaan al plannen om dit te veranderen.

Meerdere partijen zijn van mening dat er bij AI gecreëerde afbeeldingen een verplichte vermelding moet staan. Het moet duidelijk zijn dat het gaat om een afbeelding die door een AI-tool is gecreëerd. Voor bedrijven is het dus heel belangrijk om goed op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen met betrekking tot de regelgeving.

Haal jij al voordeel uit AI-tools?

Steeds meer bedrijven nemen AI-tools voor marketing in gebruik. Zo zijn inmiddels al veel bedrijven aan de slag gegaan met ChatGPT, Midjourney en Stable Diffusion voor het creëren van (visuele) content voor de website en/of social media. Door deze tools te gebruiken, kun je veel tijd besparen die je zelf kunt investeren in de groei en ontwikkeling van je bedrijf. Maak jij nog geen gebruik van AI-tools? Dan laat je zeker kansen liggen. Nu is hét moment om goed te leren omgaan met AI-technologie voor marketing. Wil jij AI-tools op de juiste wijze in gaan zetten voor je bedrijf? Volg dan onze training om optimaal bekend te raken met de meest gebruikte AI-tools van dit moment.