7 aandachtspunten voordat je begint met bloggen

Bloggen is al jaren populair. Bedrijven die niet bloggen blijven zeker achter op de concurrenten die dat wel doen. Wat houdt bedrijven tegen om te gaan bloggen? Dit zijn meerdere factoren. De belangrijkste factor is wel dat bedrijven denken dat het vooral heel veel werk is, zelfs alleen al om een blog te realiseren. Dan is er nog geen blog de deur uit! Heb jij als bedrijf nog geen actieve blogpagina? Dan is nu wel echt het moment om er even voor te gaan zitten. Het hoeft je absoluut geen weken te kosten!

Gebruik deze tips voor het starten van een blog

Al het begin is moeilijk, maar met de juiste voorbereiding kom je een heel eind. Wat je vooral niet moet doen is gewoon maar gaan schrijven en zien waar het schip strandt. Daar is nog nooit iemand succesvol mee geworden. Je hebt een plan nodig en daarvoor is het nodig om aandacht te besteden aan een aantal belangrijke punten, vóórdat je start met bloggen. Wij geven je graag inzicht in 7 van deze punten.

1. Begrijp je publiek

Als het goed is weet je wie jouw doelgroep is. De vraag is dan ook niet meer wie jouw ideale klant is. Dat weet je al. De vraag is wel: begrijp jij je publiek ook? Wat we hiermee bedoelen is, heb je wel een goed beeld van wat jouw publiek van jou wil? Weet jij precies wat jij kunt bieden om je doelgroep tevreden te stellen? Ga er eens voor zitten en ontdek wat jouw doelgroep van jou wilt en waarmee jij hen verder helpt.

2. Bekijk je concurrentie

De kans is heel groot dat jouw concurrenten inmiddels wel al een actief blog hebben. Breng eens een bezoek aan actieve blogpagina’s van concurrenten en laat je inspireren. Bedenk wel: kopieer nooit! Jij bent uniek en dat moet je ook in je blogs laten zien. Het is dus niet de bedoeling dat je onderwerpen of zelfs hele teksten van je concurrent ‘leent’. Het gaat erom dat je ziet hoe je een goed blog maakt voor jouw specifieke doelgroep.

3. Bepaal welke onderwerpen je gaat behandelen

Stel voor jezelf vast welke onderwerpen je wel en niet wilt gaan aanspreken binnen je zakelijke blog. Waarom? Omdat dit voorkomt dat je van de hak op de tak springt. Uiteindelijk krijg je een vaste groep bloglezers, als je het goed doet. Als zij gewend zijn dat jij over auto’s blogt, dan willen zij niet ineens een blog over fietsen lezen. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld. Het is altijd goed om jezelf neer te zetten als dé expert in jouw vakgebied, en dit doe je door je op bepaalde blogonderwerpen te laten uitblinken.

4. Identificeer jouw unieke punten

Heb jij er al eens over nagedacht waarom consumenten naar jou moeten komen in plaats van naar je concurrent te gaan? Veel bedrijven vergeten dit een beetje, terwijl het juist zo belangrijk is. Wat maakt jou uniek? Waarom zijn mensen bij jou beter af dan bij de concurrent? Jouw unieke punten zijn punten die belicht mogen worden in je blog. Het is aan jou om de consument te laten weten waarom zij altijd het beste af zijn bij jou.

5. Creëer een berichtenpagina

We zien vaker dan bedrijven blog schrijven en deze ‘zomaar ergens’ op de website plaatsen. Dit is niet handig, vooral niet omdat ze dan lastig vindbaar zijn voor mensen die er specifiek naar op zoek gaan. Steeds meer mensen lezen graag blogs van merken, producten of diensten waar zij ‘fan’ van zijn. Zij willen naar de website gaan en gewoon in het menu op ‘blogs’ kunnen klikken. Een zoektocht zorgt ervoor dat ze je website snel weer verlaten. Zorg dus voor het inrichten van een aparte berichtenpagina op je zakelijke website.

6. Pas het uiterlijk van je blog aan

Een blog heeft vaak een heel andere indeling dan de overige informatie op je website. We hebben het dan over de informatie op de statische pagina’s van je website. Maak daarom een uniek uiterlijk voor je blogpagina, zodat voor de online bezoekers ook goed duidelijk is wanneer zij zich op de blogpagina bevinden en wanneer niet.

7. Schrijf je eerste blogpost

Dan zijn we er eindelijk! Het is tijd om je eerste blogpost te gaan schrijven. Bedenk je dat het begin altijd moeilijk is. Lees veel over wat wel en niet de bedoeling is, maak een plan en ga goed voorbereid aan de slag. Vergeet ook niet om het schrijven en publiceren van blogs in je agenda te zetten.  Het is altijd goed om een vaste dag in de week of maand aan te houden voor het lanceren van een nieuwe blog.

Wil jij het schrijven van je blogs uitbesteden?

Heb jij nog geen actief blog en zie je het niet zitten om er zelf mee aan de slag te gaan? Heb je misschien wel al een actief blog, maar begint de inspiratie weg te zakken of heb je er steeds minder tijd voor? Je kunt je blogs uitbesteden. Wij schrijven jouw zakelijke blogs in de stijl die goed past bij jouw bedrijf. Wil je meer weten? Neem dan gerust contact met ons op.