We gaan meer AR en VR zien op social media

Social media is sterk aan het veranderen. De hele wereld is veranderd tijdens de coronacrisis en de sociale kanalen veranderen hierin mee. Een belangrijke verandering is wel dat de acceptatie van technologieën, zoals augmented reality (AR) en virtual reality (VR), toe is genomen. De verwachting is dat dit alleen maar verder toe zal nemen in de toekomst. Naarmate deze platforms groeien, zullen gebruikers betere en aantrekkelijkere ervaringen eisen, en deze technologieën kunnen dat mogelijk maken.

Facebook is al aardig op weg

Als er een sociaal kanaal is dat vaak voorop loopt als het gaat om het bedienen van gebruikers, dan is het natuurlijk Facebook wel. Ontstaat er een nieuwe trend, dan wordt dat vaak door Facebook als eerst opgepakt en uitgewerkt. Niet voor niets blijft Facebook aan de top van meest gebruikte sociale kanalen staan. Nu zet dit platform al enorme stappen in de richting van VR met de introductie van Horizon, hun sociale virtual reality-wereld. Dit is een soort virtuele wereld waar mensen verbinding kunnen maken, games kunnen spelen en ontdekken. Dit is het volgende niveau van sociale verbinding en zou heel goed de toekomst van social media kunnen zijn.

AR is al verder dan VR op social media

Veel mensen zijn dol op Virtual Reality en zouden er dan ook graag meer van willen zien op de sociale kanalen. Toch kunnen we op dit moment nog wel zeggen dat VR nog in een extreem ontluikende fase zit. Het staat echt nog in de kinderschoenen. Dit kunnen we niet zeggen van Augmented Reality, want AR zien we al veel voorbij komen op de sociale kanalen. Augmented Reality filters worden nu al gebruikt op verschillende grote platforms, zoals Snapchat en Instagram. Deze zijn geïntroduceerd om de visuele inhoud die op sociale media wordt gedeeld te verbeteren. We kunnen wel stellen dat deze zeer populair zijn. Augmented reality verbetert onze realiteit door er digitale elementen aan toe te voegen en het uiterlijk van dingen te veranderen. Social media platforms hebben interessante gebruiksscenario’s voor deze technologie gevonden. Zij zijn deze de afgelopen jaren gaan gebruiken.

AR groeit verder op social media

Instagram gebruikt Augmented Reality voor zijn talrijke fotofilters. Denk maar aan de filters waarmee je ineens konijnen- of hondenoren hebt en wat dacht je van de filters die een bril of zonnebril bij je opzetten? Dat zijn maar een paar voorbeelden van wat AR kan doen op social media. Deze trend wordt op dit moment sterk gepopulariseerd door Instagram en Snapchat. Hierdoor zal het in de komende jaren worden overgenomen door andere social media platforms. Facebook lanceerde bijvoorbeeld AR-filters vóór Instagram, maar die werden pas later populair. Facebook experimenteert ook met andere AR- en VR-functionaliteiten. In de toekomst zal facebook meer toepassingen van deze technologieën ontwikkelen.

Meer mogelijkheden dan enkel fotofilters

De toepassingen van AR op sociale media zijn niet beperkt tot alleen fotofilters om leuke posts en verhalen te posten. Merken kunnen Augmented Reality ook gebruiken om hun klanten een betere winkelervaring te bieden. Sephora is bijvoorbeeld een schoonheidsmerk dat AR al lang gebruikt om hun klanten make-up te laten ‘passen’ voordat ze iets kopen. Hoewel deze mogelijkheid al lang op hun mobiele app staat, hebben ze deze onlangs ook voor Facebook gelanceerd. Nu kunnen gebruikers Sephora-producten uitproberen via Facebook Messenger, met behulp van AR-filters. Dit helpt mensen om betere aankoopbeslissingen te nemen. Tegelijkertijd hebben zij een unieke winkelervaring.

Houd rekening met de ontwikkeling van AR en VR op social media

Zowel AR als VR kunnen veel voor bedrijven betekenen op social media. Augmented Reality kan veel potentiële sociale-mediatoepassingen voor merken hebben. Uiteindelijk zal ook de VR technologie hierin gemengd worden. Deze trend zal verder worden aangedreven door de voortdurende inspanningen van sociale media platforms om meer AR-functionaliteiten toe te voegen. Social media zal daarmee steeds verder ontwikkelen als het gaat om toevoegingen van AR. VR komt daarna. Het is zeker iets voor bedrijven om rekening mee te houden. Wil jij het maximale uit social media halen voor je bedrijf? Volg dan eens een social media training bij ons.