Marketeers laten Snapchat gestaag groeien

Wall Street voorspelde dat het bergafwaarts zou gaan voor Snapchat, maar het blijkt dat de Snapchat gebruikers zich hier helemaal niks van aantrekken. Sterker nog, Snapchat is gegroeid! Het sociale netwerk heeft een uniek vermogen om de aandacht van gebruikers te trekken en dit is ook de marketeers niet ontgaan. Zij hebben Snapchat laten groeien en trekken nu meer marketeers aan om deze trend voort te zetten.

Heb jij Snapchat advertenties al overwogen?

Veel bedrijven focussen zich inmiddels op meerdere sociale kanalen, zeker ook als het gaat om advertenties. Toch wordt Snapchat vaak overgeslagen. De vraag is natuurlijk of dit terecht is. Heb jij Snapchat advertenties ook nog niet overwogen? Misschien dat onderstaande feiten van 2018 hier verandering in brengen.

Snapchat groeit lekker door

Snapchat is in 2018 al met 15 procent gegroeid ten opzichte van 2017. Dit betekent dat het sociale netwerk afstevent op de 200 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Gemiddeld brengt iedere Snapchat gebruiker een half uur per dag door op het platform.

Favoriet platform van tieners

Taking Stock With Teens heeft onderzoek gedaan naar de social media interesses van jongeren. Maar liefst 45 procent van de ondervraagde tieners gaven aan dat Snapchat hun favoriete platform is, waar zij de meeste tijd aan besteden. Iets meer dan een kwart, namelijk 26 procent, benoemde Instagram tot favoriete platform. Opvallend is dat Twitter met 9 procent nog boven Facebook staat, die daalde naar 8 procent.

10 miljard video’s per dag

De gebruikers van Snapchat bekijken naar liefst 10 miljard video’s per dag op het platform, gemiddeld genomen. In 2017 waren dit nog 2,5 miljard video’s per dag. Het is dan ook zo dat er steeds meer videocontent wordt geplaatst. Van elke 10 gebruikers maken 6 gebruikers elke dag nieuwe content voor Snapchat.

Aandacht voor videoadvertenties

Het bedrijf MediaScience deed onderzoek naar de aandacht voor videoadvertenties op Snapchat. Hieruit bleek dat deze evenveel aandacht krijgen als televisiecommercials. Dit is 1,3 keer zo veel als op YouTube en maar liefst 1,5 keer zo veel als op Facebook. Ook krijgen de Snapchat videoadvertenties de meeste emotionele respons. Uiteindelijk zorgt dit voor een verdubbeling van de koopintentie op Snapchat. De koopintentie is bijna vier maal zo groot als bij Facebook advertenties.

Kostendaling van advertenties

Andere sociale netwerken, zoals Facebook, zijn ideaal voor campagnes voor merkbewustmaking. Snapchat draait meer om direct-response marketing. Reiszoekmachine Skyscanner deed onderzoek naar de prestaties van gelokaliseerde video-advertenties met de meest populaire vakantiebestemming. De app-downloads verdubbelden, terwijl de kosten per vertoning drie maal lager werden.

Aan de slag met Snapchat video-advertenties

Veel marketeers hebben hun weg naar Snapchat al gevonden en laten het sociale netwerk groeien. Voor marketeers die nog niet focussen op Snapchat, en die wel (ook) een jonge doelgroep willen aanspreken, zouden zeker eens moeten kijken naar de mogelijkheden van Snapchat. Deze zijn er namelijk meer dan genoeg. De kansen met video-advertenties liggen voor het oprapen. Wij hebben veel ervaring in het maken van bedrijfsvideo’s en videocampagnes. Voor advies kun je altijd contact met ons opnemen.