Waarom je alle opties van Instagram moet aanspreken

Instagram biedt eindeloos veel mogelijkheden voor bedrijven. Voorheen focusten bedrijven vooral op Facebook binnen de social media strategie, maar we zien de aandacht steeds meer verschuiven – of verdeeld worden – naar Instagram. Heel logisch, want visuals zijn zeer krachtig. Als je de juiste visuele content aanbiedt via Instagram, dan kan je hier vaak makkelijker voordeel uithalen dan middels advertenties op Facebook.

Wisselende content is belangrijk

Het aanbieden van wisselende content wordt steeds belangrijker. Jouw doelgroep wil niet alleen maar A of B zien, maar ziet het liefst het hele alfabet van jou verschijnen, bij wijze van spreken. Als jij je doelgroep maximaal aan wilt spreken, dan is het belangrijk om dit op verschillende manieren te doen. Instagram leent zich hier uitstekend voor. Het is hét sociale kanaal waarop je een heel scala aan opties aan kunt spreken om je doelgroep effectief te bereiken.

Instagram biedt een scala aan mogelijkheden

Als er één sociaal kanaal is dat voortdurend in beweging en ontwikkeling lijkt te zijn, dan is het wel Instagram. Regelmatig worden er nieuwe postformaten toegevoegd aan de mogelijkheden. Instagram is dan ook nooit traag met het aanbieden van nieuwe mogelijkheden. In het actuele scala aan postformaten vinden we onder meer:

  • Single foto’s
  • Fotocarrousels
  • Korte videoclips in de feed
  • Instagram Stories inclusief AR-lenzen
  • Highlights
  • Instagram Reels
  • IGTV
  • Live video streams, inclusief gedeelde streams met andere accounts
  • Gidsen
  • Producten in Instagram Shops

Spreek zo veel mogelijk postformaten aan op Instagram

Als het gaat om social media, dan wordt bedrijven doorgaans geadviseerd om één ​​of twee kanalen te kiezen waarop ze zich willen concentreren. Maar binnen dat sociale netwerk moet je alle verschillende beschikbare formaten gebruiken om je impact te maximaliseren. Posten in deze formaten zorgt voor een consistente aanwezigheid en gestage stroom van inhoud. Daarnaast zorgt het ervoor dat je potentiële volgers bereikt, waar ze zich ook op het platform bevinden. Instagram is perfect als je echt maximaal in wilt zetten op verschillende manieren. De grote hoeveelheid postformaten biedt je eindeloos veel mogelijkheden om jouw doelgroep te inspireren, te motiveren en aan te sporen een aankoop te doen.

Instagram mag niet ontbreken aan je strategie

Er is een belangrijke reden waarom bedrijven wordt aangeraden te focussen op één of maximaal twee sociale kanalen. Op deze manier houd je namelijk makkelijker het overzicht. Als je op meer sociale kanalen gaat focussen, dan moet je de focus meer verdelen en verhoog je het risico dat één en ander stil komt te liggen. Wil je gaan focussen op twee sociale netwerken? Zorg er dan voor dat je in elk geval op Instagram focust. Dit sociale kanaal biedt verreweg de meeste postformaten die in het voordeel van bedrijven en merken spreken.

Zorg ervoor dat je Instagram goed kent

Instagram mag dus zeker niet ontbreken aan je social media strategie, maar we raden je wel af om er zomaar mee aan de slag te gaan. Dit sociale kanaal werkt anders dan andere kanalen, zoals Facebook, en om succes te bereiken is het belangrijk om alle opties goed te kennen. Wij helpen je hier graag bij. Je kunt je bij ons inschrijven voor een Instagram training die bij je past.