Social media content: hier moet je rekening mee houden

Social media content moet waardevol zijn om succes op te leveren. Dit is natuurlijk geen nieuws. Als je content publiceert die de moeite van het delen niet waard is, dan zal het ook niet gedeeld worden. Het is dus altijd goed om veel tijd te besteden aan het creëren van waardevolle, slimme en effectieve social media content.

Houd rekening met de volgende zaken

Wat vaak vergeten wordt is dat social media content niet alleen draait om de tekst. De tekst kan in de basis zeer waardevol zijn, maar als alles eromheen niet goed georganiseerd is kan het resultaat alsnog uitblijven. Je moet geweldige inhoud schrijven om mensen te motiveren het te delen, maar dat is zeker niet het enige geheim van een succesvolle marketingstrategie voor sociale media. Geweldige inhoud zonder een geweldige promotiestrategie kost alleen maar tijd en levert (bijna) niets op. Wij geven je graag inzicht in een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

Schrijf koppen die direct aandacht trekken

De inhoud van je social media content moet de belofte van de kop overtreffen, maar dat betekent niet dat je maar wat aan moet modderen met de titel. Het is belangrijk om koppen te schrijven die direct de aandacht trekken. Test verschillende titelopties en plaats verschillende variaties, zodat je goed kunt zien wat wel voor jou werkt en wat niet. Experimenteer ook met getallen in titels als dit relevant is. Vaak werken oneven cijfers in titels beter dan even cijfers.

Optimaliseer voor metadata

Verschillende sociale netwerken hebben verschillende soorten metadata. Optimaliseer voor de juiste metadata om ervoor te zorgen dat je artikel goed wordt weergegeven in de feed van een gebruiker. Voor een goed resultaat is het heel belangrijk dat gedeelde artikelen goed worden weergegeven op social media. Controleer dit altijd en optimaliseer als het niet helemaal juist is.

Pas de URL’s van de content aan

URL’s worden vaak automatisch aangemaakt en we verwachten dan dat dit goed is. Helaas is dit vaak niet het geval. De URL is veel te lang, bijvoorbeeld. Pas de URL aan om ervoor te zorgen dat de URL duidelijk laat zien wat bezoekers onder de link aantreffen. Verkort de URL zo ver als mogelijk is zonder dat de duidelijkheid ervan wordt aangetast. Je kunt hiervoor ook een URL-verkorter gebruiken, maar in de meeste gevallen is het beter als je de URL zelf aanpast. Jij weet immers het best wat voor informatie er in de content verwerkt is.

Houd rekening met het tekstfragment

Wanneer je een blog op je website publiceert, dan kunnen mensen hier vanzelfsprekend het hele bericht lezen. Plaats je deze content op social media, dan moet je er rekening mee houden dat dit niet het geval is. Wanneer een bericht op social media wordt gedeeld, wordt de tekst meestal teruggebracht tot slechts enkele zinnen. Zorg ervoor dat de eerste paar zinnen in het fragment precies zeggen wat jij wilt. Gebruik trefwoorden en woordgroepen die de gebruiker duidelijk uitleggen waar het bericht over gaat. Zo stimuleer je meer klikken. Houd het hele fragment natuurlijk wel interessant en klikwaardig.

Laat social media content voor je spreken

Social media content is natuurlijk voor een belangrijk deel bedoeld om meer verkeer naar je website te krijgen. Niet voor niets worden zakelijke blogs zo veel ingezet als social media content. Dit werkt perfect, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je zakelijke blogs waardevol zijn. Lukt het je niet om effectieve en hoogwaardige zakelijke blogs te schrijven? Dan kun je je blogs uitbesteden aan ons. Wij leggen altijd de juiste waarde in elk zakelijk blog, zodat jij daar je voordeel mee kunt doen.