Uitgaven voor social media advertenties blijven stijgen

Social media advertenties worden steeds populairder. Wie veel gebruikmaakt van social media ziet ook dat er steeds meer verschillende advertenties op de platformen te vinden zijn. De verwachting is dat de uitgaven van bedrijven voor social media advertenties in de toekomst alleen maar blijven stijgen.

Belangrijke statistieken uit de Verenigde Staten

Social media trends die in Amerika ontstaan, waaien gegarandeerd over naar Europa. De Amerikaanse marketeers worden dan ook vaker gezien als voorbeelden voor Europese marketeers. Wat in Amerika werkt, werkt hier ook. Juist daarom zijn de Amerikaanse statistieken zo belangrijk. In 2021 werd meer dan 521 miljard dollar uitgegeven aan digitale advertenties. Experts zeggen dat dit bedrag in 2026 zou kunnen groeien naar 876 miljard dollar.

dvertenties op sociale media vormen een groot deel van die uitgaven. Het zoekvolume voor ‘advertenties op sociale media’ stijgt dan ook maandelijks. In 2022 wordt verwacht dat bedrijven in de Verenigde Staten 177 miljard dollar zullen uitgeven aan sociale advertenties, waarmee voor het eerst in de geschiedenis het bedrag aan advertentie-uitgaven voor televisie wordt overtroffen.

Marketeers focussen meer op sociale advertenties

Uit één onderzoek bleek dat 71 procent van de marketeers van plan is om hun budget voor sociale advertenties in 2023 te verhogen. Het geld dat wordt uitgegeven aan advertenties op sociale media stijgt sinds 2016 gestaag. Meer dan de helft van de marketeers zegt dat ze 50 procent of meer van hun marketingbudget besteden aan advertenties op sociale media. Statistieken tonen aan dat deze advertenties inkomsten genereren. Het is voor een groeiende groep bedrijven dan ook heel effectief om aan de slag te gaan met sociale advertenties. Vanzelfsprekend geldt dit ook voor Nederlandse bedrijven. Sociale advertenties gaan het steeds meer winnen van overige advertenties als het gaat om effectiviteit en opbrengst.

Consumenten gebruiken social media voor onderzoek

Uit het GWI Social Report blijkt dat 28 procent van de internetgebruikers doorgaans via advertenties op social media over nieuwe producten en merken te weten komt. Bijna 80 procent van de gebruikers zegt dat ze zich tot social media wenden als ze informatie over merken zoeken. Uit SurveyMonkey gegevens blijkt dat 48 procent van de gebruikers van social media een product heeft gekocht na het zien van een advertentie.

Wat zeggen de marketeers over de ROI?

Volgens een onderzoek uit 2021 zeggen marketeers dat Facebook en Instagram de hoogste ROI hebben. Ongeveer 40 procent van de marketeers zegt dat ze het beste rendement zien op geld dat op Facebook wordt uitgegeven. Targeting is één van de grootste redenen waarom advertenties op social media zo succesvol zijn. Facebook heeft bijvoorbeeld ongeveer 52.000 datapunten op elke gebruiker op het platform. Marketeers kunnen deze datapunten gebruiken om doelgroepen te segmenteren en relevante advertenties te maken. Facebook heeft echter onlangs aangekondigd dat het ‘gevoelige’ targeting zou verwijderen die betrekking heeft op zaken als ras, religie, politieke overtuigingen en seksuele geaardheid.

Op tracking gebaseerde advertenties

Op tracking gebaseerde advertenties worden geconfronteerd met toenemende beperkingen, waarbij Google zegt dat cookies van derden in 2023 zullen worden verwijderd. Apple heeft ook de mogelijkheid verwijderd van apps om gebruikers in andere apps te volgen. Dat social advertenties extreem effectief kunnen zijn, wordt onder meer bewezen door het bedrijf Fujifilm, dat voor de feestdagen een Instax camera wilde promoten. De campagne was gericht op 6 doelgroep segmenten door middel van prijsuitreiking en de eerste advertentie zorgde voor 500 leads binnen 12 uur. Aan het einde van de campagne had het bedrijf meer dan 13.000 nieuwe contacten met een kosten per pead van slechts $ 0,37.

Ga ook aan de slag met sociale advertenties

Nederlandse bedrijven halen veel voordeel uit sociale advertenties. Steeds meer consumenten doen onderzoek op social media om meer te weten te komen over merken. Daarnaast worden er ook steeds meer aankopen gedaan na het zien van sociale advertenties. Het is dan ook een must om op social media te adverteren. Weet jij niet precies hoe je dit nu effectief aanpakt? Volg dan eens een social media training bij ons. Dan weet je zeker dat jij het maximale uit je sociale advertenties haalt!